فیلم‌ها و سریال‌های معروف که بقیه دنیا می‌بینند

از نیم قرن گذشته، سینما و بعد تلویزیون و این اواخر اینترنت، نقش موثری در ایجاد فرهنگ و اخلاق عمومی ایفا می کنند.

هند

ِفیلم « توالت: یک داستان عاشقانه» محصول بالیوود هند است و با وجود سادگی اش، تبدیل به یک فیلم تاثیر گذار در هند شده است. زن خانه، شوهرش را تهدید به طلاق می‌کند . شوهر بین علاقه اش به همسر و مخالفت پدرش که ساختن یک توالت در درون خانه را گناه می دانند درجا می زند. خبر پرونده طلاق این زوج به مشکل ملی تبدیل می شود. زنان هند دست به اعتصاب برای پخت و پز در خانه می زنند و…

ساختن توالت آنقدر جدی و بخشی از خواسته های زندگی اجتماعی می شود که محبوبیت این فیلم، رئیس جمهور هند را واداشت یک بودجه ۳۰ میلیارد دلاری برای ساختن توالت تدارک ببیند تا به سنت هندی دفع ادرار و مدفوع در ملا عام، پایان دهد.

لبنان

فیلم کمدی خانوادگی لبنانی بسیار پرطرفدار « محبس» اشاره مستقیمی دارد به هجوم ناگزیر پناهنده های سوریه به لبنان و ترس و نگرانی طبیعی ولی غیرمنطقی لبنانی ها یا هر سرزمینی که به ناگهان شاهد حضور تعداد بیشماری خارجی در کشور خود شده است. دختر یک خانواده  لبنانی عاشق یک مرد سوریه ایی می شود. آن هم خانواده ایی که به شدت ضد خارجی ها هستند. مادر خانه بدون هیچ ملاحظه ایی ضد مهاجرین است و عملا مخالفتش را نشان می دهد. مادر دلیلی شخصی هم برای این نفرت خود از سوریه ایی دارد چون برادرش در دوران تسلط سوریه ایی کشته شده است. ولی عشق دخترشان، شرایط را طوری سمت و سو می دهد که تعصب و تنفر جایش را به گذشت و تحمل دیگران می دهد.

ژاپن

سریال معروف تلویزیونی « نیروانا در آتش»، داستان یک دوره خیالی در چین باستان است که ترکیبی از اتفاقات و شخصیت های حکومت های قدیمی چین است. یک نوع شبیه سازی با سریال « Game of Thrones » را در ان می توان مشاهده کرد بخصوص که  ماجراهای تخیلی  و جادویی نیز به آن افزوده شده است. سریال از روی یک رمان سه جلدی ساخته شده است و ماجرای زندگی شاهزاده ایی است که بعد از کشته شدن، خود را وارد دربار دشمنش می سازد تا از آنها انتقام بگیرد.

روسیه

مجموعه تلویزیونی  موفق« اشتیاق اسرارامیز – Tainstvennaya Strast» نگاهی به زندگی بخشی از روشنفکران هنرمند و جوان در دهه های بعد از حکومت استالین دارد. این مجموعه تلویزیونی هر بار زندگینامه یکی از هنرمندان روسی دوران  قبل را به تصویر می کشد که از شرایط کنترل شده آن دوران سود می بردند. نویسندگانی که خواسته یا ناخواسته تن به سکوت و همراهی با سیستم  سابق می دادند و زندگی مناسبی بر خلاف بقیه برای شان ایجاد می شد.

 

WHAT THE WORLD IS WATCHING

https://www.1843magazine.com/what-world-watching

More from ماهان طباطبایی
هیچکس به نصیحت شما گوش نمی‌دهد
دوستان و آشنایان ممکن است درددل کنند. احساسات شان را در میان...
Read More