سوپر کامپیوترها و پیشگویی آینده

در طی 20 سال گذشته، امریکا همواره سریعترین کامپیوتر دنیا را در اختیار داشت ولی تابستان امثال، سوپر کامپیوتر تایتان از سکوی قهرمانی کنار زده شد. در حال حاضر چین رتبه اول و دوم و سوئیس مقام سوم را به دست آورده اند.

قبل از اینکه به دلایل ایجاد این نوع کامپیوترها و نقشی که در انباشت اطلاعات خارق العاده و پیشگویی ها می توانند داشته باشند اجازه دهید یک تصویر از عظمت محاسبه این سوپرکامپیوترها داشته باشیم.

دو کامپیوتر اول جهان که توسط چینی ها ساخته شده است هر کدام به ترتیب ۹۳ و ۳۳ «petaflop» سرعت دارند که چندین برابر بیشتر از تایتان امریکایی هستند. اما خبر شگفت انگیز این است که امریکا، ژاپن و چین در یک رقابت نزدیک، در حال دستیابی به سوپر کامپیوترهایی هستند که exascale واحد شان  می باشد که هزار برابر بیشتر از بهترین سوپر کامپیوتر کنونی سرعت دارند

سرعت سوپرکامپیوتر exascale ،  یک تریلیارد بار بیشتر از سرعت محاسبه لبتاپ های کنونی است. سرعت محاسبه، تنطیم و فشرده کردن اطلاعات از نظر کارشناسان آنقدر زیاد است که مثلا می تواند سرعت و جهت بادها را محاسبه کند و عملا پیشگویی کند که با چه نوع طراحی صنعتی، پرصرفه ترین بادگیرهای برقی ساخته شود.

پیشگویی ها می تواند در تمامی زمینه های زندگی از پیشگویی مقدار جرائم تا  مسیر تورم و رکود اقتصادی تا مهندسی های اجتماعی، را در بر بگیرد. به تعبیر ساده تر، هر چه کامپیوتر قوی تر باشد مدل ها و پیشگوی هایی که ایجاد خواهد کرد به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.

 

The Race to Build a Computer Powerful Enough to Predict the Future

http://www.slate.com/articles/technology/future_tense/2017/09/exascale_

computers_will_be_fast_enough_to_predict_the_future.html

More from مرد روز
عکاسِ زیبایی زنان ژاپن – ناباهیرو ایشیدا
عکاس معروف ژاپنی «ناباهیرو ایشیدا» که جوایز متعدد بین المللی را نصیب...
Read More