غمگین بودن به نفع بشر است

تبلیغات شرکت های خدمات مصرفی و تزئینی مدام می خواهند شادی مصنوعی بفروشند. آنها با نشان دادن زیباترین آدمها در لوکس ترین و شادترین وضعیت به شکل های مختلف،به ادم ها بگویند ناقص، زشت و غمگین هستید تا افراد با خریدن محصولات شان، فکر کنند که به تعادل و شادی می رسند.

انگار همه باید همیشه شاد باشند و صورت شان برق بزند و بهترین اندام، مدل مو، لباس، ماشین، خانه و مسافرت داشته باشند وگرنه موجودات بدبخت و غمگینی خواهند بود. اما از دید روانشناسان، غمگین بودن همیشه بد نیست و در اغلب موارد طبیعی هم هست چون نقشِ هشدار دهنده را ایفا می کنند. در طول تاریخ زندگی انسان، به خاطر اینکه همواره خطر و ناملایمات زیادتر بوده است احساسات غمگینانه و نگران کننده ما  بیشتر از واکنش های شادیبخش می باشند.

شکی نیست که احساس افسردگی شدید و طولانی مدت، زندگی بعضی از انسانها را کاملا مختل می کند ولی از نظر روانشناسان، افسردگی خفیف و گذرا، یک رفتار تطبیقی برای روبرو شدن هر چه دقیق تر با موقعیت های نامساعد است.

1 – در حین ناراحت یا غمگین بودن، آدم‌ها سعی می کنند به جزئیات بهای بیشتری دهند. به ایما و اشاره ها توجه می‌کنند و اینها کمک می‌کند داوری شان، خطای کمتری داشته باشد.

2 – افراد غمگین و جدی، هیجانزده نمی شوند. حواس شان کمتر پرت می شود. به این خاطر، فرصت می یابند کارهای شان را بهتر و کامل تر انجام دهند.

3 – افرادِ غمگین و بالطبع ساکت تر به صداها حساس تر هستند. مزیتی که اجازه می دهد نیت و ایده دیگران را بهتر درک و جذب کنند و در انتقال ایده و نظرِ خودشان، موفق تر باشند. آنها در ضمن، توجه بیشتری به توقعات اجتماع، نشان می دهند. همین باعث می شود نسبت به رعایت حق دیگران، حساس تر باشند و رفتار عادلانه تری بروز دهند.

بازار بزرگ و بسیار سودآوری از تفریحات و انتشارات وجود دارد که کارشان فروش شادی و خوشبختی کاذب است. برای همین اصرار وسیعی در دنیای اقتصادی و بازار خدماتی وجود دارد که غمگین بودن را غیرطبیعی جلوه دهند. 

;

Why bad moods are good for you: the surprising benefits of sadness – Joseph Paul Forgas
Scientia Professor of Psychology, UNSW

https://theconversation.com/why-bad-moods-are-good-for-you-the-surprising-benefits-of-sadness-75402

IMAGE SOURCE

english.manoramaonline.com

More from مرد روز
گروه اول داروهای ضدافسردگی
روانپزشکان برای افرادی که برای اولین بار به خاطر افسردگی به مطب...
Read More