به خاطر برآورده نکردن توقع والدین، کابوس می بینم

خیلی از اوقات خواب میبینم که دارم تو دانشگاه یا مدرسه به شدت درس میخونم و اینقدر از این کلاس به اون کلاس میرم که همش استرس میگیرم. نگرانم نتونم همه اینا رو خوب حفظ کنم یا یاد بگیرم. حتی شده سر کلاس هایی میشینم که واقعا موضوعش بسیار هم سنگینه و درک درسش سخته!

خودم خوب میدونم برای چی این خواب ها رو میبینم، مادر و پدر من از وقتی بچه بودم انتظار داشتند اینقدر خوب درس بخونم تا رتبه اول کنکور رو بیارم و در نهایت تو یکی از بهترین دانشگاه های جهان درس بخونم و باعث افتخارشون بشم. ولی من نخواستم. سر همین نخواستن سالها است که خواب آرزوهای اونا رو میبینم و با استرس و پشیمانی از خواب می پرم.

از وقتی که وارد دانشگاه معمولی خودم شدم سعی کردم مفید باشم و مفید رفتار کنم. سراغ کار رفتم تا حین درس خوندن خرجی خودمُ رو بدم. سربازی هم رفتم و تا الان هر چی که می خواستم رو برای خودم خریدم. اما الان نزدیک به ۵ سال از کنکور میگذره و چندین سال بیشتر از دوران دبیرستان ولی هنوز خواب مدرسه هایی رو میبینم که داخل شون چیزی نیست چون عذاب و اذیت معلم ها. خواب استاد هایی که همیشه ازم انتظارات مختلف دارن و من بین این همه انتظار گیر کردم.

 

اسفندیار عزیز

خودت به درستی دلیل خواب های کابوس مانند و تکراری ات را برشمردی. ولی مهم این است که چگونه این مشکل را حل کنی. به نظر من، مهمترین کاری که می توانی بکنی روبرو شدن و گفتگو با والدین است.

انسان خودساخته و متعادلی هستی وحتما می توانی موقعیتی ایجاد کنی که صریح و بسیار صمیمی با آنها حرف بزنی. تو از احساس گناه و شرم مزمن در رنج هستی به خاطر اینکه آرزوهای پدر و مادرت را اجرا نکردی. برای همین بهتر است بدون اینکه به دنبال یافتن مقصر باشی با آنها حرف بزنی تا دو چیز معلوم شود:

اولا با اعتماد به نفس تمام به آنها بگویی که از زندگی ات و تحصیلاتت راضی هستی و تشکر کنی از اینکه چون سقف درخواست شان را بالا نگه داشتند باعث شد تحصیلات دانشگاهی را جدی بگیری.

دوما، باید از آنها هم بخواهی که حرف بزنند و بر اساس تشخیص و شعورشان و براساس واقعیت های موجود، نظرشان را راجع به تو بگویند. تو آنها را دوست داری و برایت مهم است که آنها از تو راضی باشند. واقعه و احساسی که حتما متقابل است. این وظیفه تو است که شفاف و منطقی، ماجرای این کابوس هاس مداوم را شرح دهی. بی شک بار بزرگی از پشیمانی و شرم از روی دوش تو برداشته خواهد شد.

در ضمن توصیه جدی می کنم حتما در اسرع وقت نزد یک روان درمانگر بروی چون بخشی از کابوس ها در بزرگسالان، نتیجه تشویش و افسردگی هم می تواند باشد.

 

منبع تصویر

University of Michigan School of Information 

Written By
More from بهمن
به این جوان چه می شود گفت!
سلام با خانمی دوست شدم ده سال ازم بزرگتر هستن ی بچه...
Read More