راز شادی دانمارکی ها، لحظات دنج و ساده است

hygge10

مدت ها است که دانمارک در صدر لیست راضی ترین جوامع بشری قرار دارد. وقتی از مراکز تحقیق تا مردم و کوچه و بازار دانمارک بپرسید می گویند دلیلش ایجاد hygge یا حس « دنج و راحت» بودن است.

پشتوانه اصلی این حس اعتماد و آرامش، بر می گردد به حمایت اجتماعی و اقتصادی که دهها سال بر روی اجتماع کشیده شده است. به عبارت خیلی ساده، مردم دانمارک غم نان ندارند.

البته این حس امنیت و آرامش باعث نشده است که مردم دست از بلندپروازی و ریسک و تلاش بردارند. hygge به گفته خودشان، یک راه مخصوص دانمارکی برای گریز از التهاب ناشی از سرعت زندگی معاصر است.

خیلی ها در سایر کشورها  شاید بعد از یک روز سخت کاری، بروند مشروبخوری یا خرید از مغازه ها و بوتیک ها ولی اغلب دانمارکی به کافه ها و حتی همنشینی های ساده و دنج پناه می برند تا از عبور سریع زمان برای لحظاتی جلوگیری کنند.

این نوع آرامشِ دنج و صمیمی، نیاز به زرق و برق و سر و صدای سالن های شلوغ رقص و  کوکتل های عجیب و غریب و غذاهای گرانقیمت ندارد. یک ساندویچ خانگی یا یک قهوه ساده، یا یکی دوتا آبجو و یا شراب در میان دوستان، کفایت می کند.

حتما دلایل ریشه ای تر نظیر تربیت، آموزش و پرورش، ثبات سیاسی و اقتصادی و از همه مهمتر بالا بودن سطح درآمد سالانه نیز در رضایت عمومی دانمارکی ها و بوجود آمدن hygge موثر است.

اما  جوامع و کشورهای دیگری هم هستند که سطح درآمد، مصرف و بریز و بپاش های شان خیلی بیشتر از دانمارک است ولی به رضایت و شادی عمومی این کشور نمی رسند.

خود دانمارکی ها می گویند hygge قابل خریدن نیست و مثلا آدم ها نمی توانند به ضرب قدرت خریدشان، آن را در خانه شان نصب کنند.حس و وجود آدمها باید پذیرای مهربانی و گرمی و راحتی باشد. این حالت بدون مسابقه، بدون رقابت و بدون هیچ تقلید یا چشم و همچشمی بوجود می آید.

به هر دانمارکی برسید و بگویید hygge، بلافاصله با یک لبخند روبرو خواهید شد. آنها راز خشنودی شان را با همکاری همدیگر پیدا کرده اند. از همه جالبتر اینکه، این حالت رضایتمندی به سختی در تنهایی شان ایجاد می شود و بیشتر یک حس ایجاد شده در محیط جمعی است.

 

6000

people-fire-hygge-large

دانمارکی‌ها و کلمه‌ایی که از استرس‌شان می‌کاهد

Hunting for hygge, a new ingredient in Denmark’s recipe for happiness

https://www.theguardian.com/world/2016/sep/04/hunting-for-hygge-a-new-ingredient-in-denmarks-recipe-for-happiness

 

 

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
کاهش تستاسترون مردان در برابر زنانِ آشنایان
همیشه به مردها تلقین شده است که آنها آدم های بی ظرفیتی...
Read More