بررسی دلیل مرگ مسن ترین فرد جهان

dn25458-1_800

موقعیت از این کاملتر نمی شد تصور کرد. Hendrikje van Andel-Schipper زنی که ۱۱۵ سال عمر کرده بود   اجازه داده بود دانشمندان هر تحقیقی که ضروری می بینند بعد از مرگش بر روی بدنش انجام دهند.

این زن هلندی از یک لحاظ دیگر هم پدیده حیاتی جالبی بود. او هم صد در صد هوش و شعورش را تا لحظه آخر عمر حفظ کرده بود هم عاری از هر نوع بیماری بود.

دانشمندان هلندی مقدمتاً می خواستند پی ببرند چه چیزی باعث مرگ یک زن ۱۱۵ ساله ولی سالم شده است. آنها متوجه شدند ۷۰ درصد سلول های سفید خون او توسط دو سلول بنیادی باقیمانده در بدنش ساخته شده بود.  هر انسان از بدو تولد دارای ۲۰ هزار سلول بنیادی است.

کار اصلی سلول های بنیادی، تولید و ترمیم سلول های بدن می باشد. اما سلول های بنیادین، خودشان نیز دوره و عمر مفیدی دارند و با کم شدن دنبالچه روی کروموزم telomeres که نقش محافظ سلول بنیادی را دارد مثل نخِ یک شمع، کم کم، کوتاهتر می شوند تا آنکه بسوزند و تمام شوند.

download

سرپرست تیم محقق دکتر Henne Holstege این سئوال را مطرح می کند که آیا محدود بودن قدرت تولید و ترمیم سلول های بنیادی ربطی به محدود بودن عمر انسان دارد؟ سئوال بعدی که منطقا در برابر محققین قرار می گیرد این است که آیا ما می توانیم با ذخیره کردن بخشی از سلول های بنیادی، آنها را در دران کهولت استفاده کنیم و جوان شویم؟

دانشمندان در ضمن می دانند که با وجود آنکه ۲۰ هزار سلول بنیادی داریم ولی معمولا در هر لحظه زندگی، بدن ما فقط از ۱۰۰۰ تای شان برای ادامه زندگی استفاده می کند. بنابر این شانس ذخیره مقداری از سلول های بنیادی هر فرد برای آینده اش می تواند امکان پذیر باشد.

محققین هلندی حدس می زنند  چون سلول های بنیادی در بدو کارشان بسیار دقیق عمل می کنند و قادر به ترمیم همه چیز حتی سرطان هستند بشر می تواند با تزریق سلول بنیادی خودش به بدن خود، مدام تقسیم سلولی های بدون خطا داشته باشد و ما همیشه جوان بمانیم.

در حال حاضر این حدس خوشبینانه می تواند برای سلول های خونی کاربرد داشته باشد و هنوز راه طولانی برای تزریق سلول بنیادی جوان ساز، وجود دارد.

 

Blood of world’s oldest woman hints at limits of life

https://www.newscientist.com/article/dn25458-blood-of-worlds-oldest-woman-hints-at-limits-of-life/?utm_source=NSNS&utm_medium=SOC&utm_campaign=hoot&cmpid=SOC%7CNSNS%7C2016-GLOBAL-hoot

Journal reference: Genome Research, DOI: 10.1101/gr.162131.113

More from ونداد زمانی
مخ زنی واقعی
توی این دنیای سریع و توجه های موقت، گاهی شانس میاریم و...
Read More