مردان چرا بعد از سکس غمگین می شوند

sad-man-and-rain

بعضی از مردان به دلایل متفاوت بعد از یک آمیزش جنسی، نوعی غم یا پوچی یا بازگشت یک نوع بی احساسی، گریبانشان را می گیرد. این اندوه و محو شدن عاطفه می تواند در مردان مختلف، درجات متفاوتی داشته باشد. اندوه ایجاد شده آنقدر عمومیت دارد که فیلسوفانی نظیر ارسطو، اسپینوزا و نیچه از آن حرف زده اند. به نظر این متفکرین، مشکل اصلی، تهی شدن و بلعیده شدن « شور زندگی» توسط آمیزش جنسی است.

به نظر فروید، سکس نوعی فرار از سرنوشت محتوم بشر تنها و تک افتاده است. بشر از طریق سکس به دنبال یک اتحاد عمیق و پناه بردن به  یک نفر دیگر است و برای لحظات کوتاهی آن را می چشد. اما متاسفانه بلافاصله بعد از سکس، تازه می فهمد که تنهایی اش پایانی نخواهد داشت.

روانشناس انگلیسی  انتونی استون می گوید این واکنش روانی بعد از سکس که نامش علمی اش  post-coital sadness است در حقیقت نوعی احساس پوچی گذرا است. او می افزاید: « مدام در کلینیک شاهد مردانی بودم که از سکس حرف می زدند و می شود به راحتی حدس زد که سرشار از انرژی هستند. مثل طاووسی که به هر قیمتی خواهان جلب توجه است و …

ولی در پایان روز، وقتی مرد به امیالش پاسخ داده شد احساسی شبیه افسردگی گریبانش را می گیرد چون تمنایش تمام شده است. این نوع افراد احساس ضعف و ناچیزی می کنند. مثل تفنگی که شلیک شده و فشنگی نیز در آن نمانده است. بعضی مردان بعد از سکس، لحظات بی برنامه و بی هدفی پیدا خواهند کرد

روانشناس امریکایی ریچارد فریدمن یک قدم بزرگ بر می دارد و تلاش می کند فعل و انفعالات مغز را در مسیر ترس و تشویش ارزیابی کند. از نظر او، در حین سکس، ترس و تشویش برای لحظاتی توسط amygdala مورد پوشش و کنترل قرار می گیرد. ولی وقتی رابطه جنسی به پایان می رسد ترس و نگرانی به یکباره بر می گردد به همان میزانی که وجود داشت.

همه مردان و حتی زنان به یک اندازه با این مشکل روبرو نیستند. خیلی ها، فقط دقایق و ساعاتی از غمگین یا پشیمان یا دلسرد بودن را تجربه می کنند. بعضی ها رفتار افسرده ها را در پیش می گیرند که بهتر است به موسسات خدمات روانشناسی و روان درمانی مراجعه کنند.

 

Why Do Some of Us Feel Sad After an Orgasm? by Daniel Woolfson

http://www.vice.com/read/why-do-some-of-us-feel-sad-after-an-orgasm

More from سعید داورپناه
چرا شرکت های Start-up شکست می خورند
قبل از اینکه به دلایلی اشاره کنیم که باعث شکست یک کمپانی تازه...
Read More