آشنایی با فیلمهای منتخب در فستیوال تیرگان 2115

امسال در کنار نمایش فیلم های سینمایی و دعوت از چهره های آشنای سینما، جشنواره تیرگان تورونتو حمایت از سینمای مستند و فیلمسازان مستقل را نیز مد نظر قرار داده است.

برنامه نمایش فیلمهای رایگان  سینمای تیرگان

 به ترتیب روزهای نمایش

جمعه 21 اگوست   ساعت 7 عصر

Window Horses انیمیشن در حال ساخت

نمایش  سکانسهایی ویژه با گفتگوی کارگردان آن ماری فلمینگ   و بازیگر اصلی ساندرا او با میزبانی مارک گلاسمن منتقد معروف کانادایی در باره انتخاب موضوعی در باره ایران و فرهنگ ایرانی.

یک دختر ایرانی- کره ای ساکن کانادا به شب شعری در شیراز دعوت میشود . اودر میابد که در زمان کودکی  پدر ایرانی اش او را ترک کرده است وبه بهانه این داستان  مسائلی چون هویت و شکاف بین نسلها به زیبایی به تصویر کشیده میشود.  در این انیمیشن در کنار صدای ساندرا او بر روی دختر جوان  از صدای شهره آغداشلو و هوشنگ توزیع و چند بازیگر معروف دیگر نیز استفاده شده است.

شنبه 22 اگوست  ساعت 10 صبح

اهالی خیابان یک طرفه  ( مهدی باقری )

با حضور لوون هفتوان

یک مستند نوستالژیک در باره  اهمیت تاریخی، فرهنگی و سیاسی  خیابان سی تیر یا‌‌ همان قوام‌السلطنه  به روایت شش نفر: یک مترجم (فرهاد خردمند)، یک کتاب‌فروش (لوون هفتوان)، یک شیرینی‌فروش (مارینا هاشم‌زاده)، یک کاشی‌کار (سعید خاک‌نگار)، یک نوازنده‌ی پیانو (آرا داویدیان) و یک ساکن قدیمی محل (شاهین بازیل). این شش نفر خاطرات مختلف خود را از چگونگی زندگی و کارشان در مدتی که در این خیابان بوده‌اند تعریف می‌کنند و با حضور در‌‌ همان مکان‌ها، حسی آکنده از شور و نوستالژی و احیای یادمان‌های قدیمی می‌پرورانند.

شنبه 22 اگوست  1:30 عصر

یک+ دو + یک ( مانیا اکبری ) با حضور کارگردان

در جامعه ای که  زیبایی زن یک ارزش قلمداد میشود ، چالش یک دختر زیبا که در یک مثلث عشقی گرفتار شده  این است که بتواند اعتماد از دست رفته اش را بدست بیاورد و بتوانند به زیبایی های درونی و فیزیکی اش مسلط شود. او در این راه با مشکلاتی مواجه میشود که تصمیم گیری را برای او دشوار می سازد.

شنبه 22 اگوست  4 عصر

سه گانه غربت  ( ارسلان براهنی)

با حضور کارگردان و شخصیتهای اصلی فیلم ( دکتر براهنی، سلی، غلامحسین نامی)

مستندی  که  زندگی و افکار و عقاید  سه هنرمند برجسته را در سه اپیزود به تصویر میکشد. اپیزود اول با عنوان نور و صدا به سراغ  خواننده مطرح و قدیمی موسیقی پاپ سلی میرود. در اپیزود دوم با عنوان قاب و تصویر شرح حال غلامحسین نامی نقاش مطرح ایرانی است و اپیزود اخر با نام کیمیا و مس روایت سرگذشت دکتر رضا براهنی نویسنده و منتقد ادبی معروف از جلای وطن تا زندگی در تبعید میباشد.

شنبه 22 اگوست  6:45

عباس کیارستمی، یک گزارش  ( بهمن مقصودلو ) با حضور کارگردان

در این مستند که در بسیاری از جشنواره های خارجی شرکت داشته فیلمساز پس ازسالها تلاش عباس کیارستمی را مجاب کرده تا جلوی دوربین قرار گرفته و در باره سینمای خودش صحبت کند.  پایه این مستند بر اساس اولین فیلم بلند کیارستمی با نام گزارش در سال 1355 پیش میرود و به موازات خاطرات کیارستمی ، شهره اغداشلو بازیگر اصلی فیلم نیز از چگونگی آشنایی با کیارستمی و انتخابش برای نقش اول فیلم سخن میگوید و در ادمه تنی چند از منتقدان و سینماگران مطرح خارجی و ایرانی نیز نظر خود را  در باره سینمای معتبر کیارستمی عنوان میکنند.

شنبه 22 اگوست  9:30 شب

ملبورن ( نیما جاویدی )

با حضور پیمان معادی بازیگر اول فیلم

یک زوج جوان  که قصد مهاجرت به استرالیا دارند در روز سفر با درخواست کمک زن همسایه مبنی بر نگهداری از نوزاد بیمارش تا گرفتن داروهایش با مشکل بزرگی مواجه میشوند که ارامش و هیجان سفر را به جهنمی دشوار تبدیل میکند….

یکشنبه 23 اگوست  ساعت 10 صبح
اقامتگاه  ( کاوه بختیاری )

یکشنبه 23 اگوست  12:45  عصر

نبوغ عمر خیام ( صادق صبا )  با حضور تهیه کننده

مستندی در باره حکیم عمر ، ریاضی دان، منجم و شاعر بزرگ که حدود هزار سال پیش میزیسته و  تاثیر اوبر جنبه های مختلف  علمی و ادبی و هنری  در جهان معاصر.   در این مستند شخصیتهای مطرح ایرانی چون   داریوش شایگان ، ایدین آغداشلو و محمدرضا شجریان نیز در باب خیام سخنانی ایراد میکنند. این فیلم را مدیر بخش فارسی بی بی سی صادق صیا تهیه کرده است.

یکشنبه 23 اگوست  3:30 عصر

از تهران تا لندن ( مانیا اکبری)  45 دقیقه  با حضور کارگردان

تنش ها و درگیری های زنی به نام آوا با همسرش  اشکان  و حضور  خدمتکار جوان و زیبایی به نام مریم  که همدم آوا است .  فیلمبرداری این فیلم در ایران شروع شد اما به دلیل برخی مشکلات سیاسی  فیلمساز با ترک ایران  فیلم را در لندن به پایان برد.

+ رقص با مانیا ( رویا اکبری) 25 دقیقه  با حضور کارگردان

مستند رقص با مانیا  ساخته رویا اکبری خواهر مانیا میباشد. فیلمساز در این مستند به پشت صحنه فیلم از تهران تا لندن رفته تا  ذهنیات فیلمساز و سبک کارش  و نگاهش به هنر  و به نوعی تجربیات ساختار شکنانه اش در سینما و هنرهای تجسمی  را به تصویر بکشد.  این فیلم مستند بلافاصله پس از نمایش از تهران تا لندن به نمایش در خواهد آمد  .