آیا ازدواج زشت با زیبا افسانه است؟

Beauty-And-The-Beast-2014-Movie-Images

همه دنیا می داند که بخش بزرگی از داستان های افسانه ای برای آماده سازی فرزندان برای زندگی سخت در جهان قدیم بود. بچه ها به خاطر قحطی و جنگ یا بی غذای در جنگل ها به امان خودشان رها می شدند یا باید مثل داستان Beauty and the Beast آماده می شدند که به عقد مردان مسن و حتی زشت ولی متمول در بیایند.

دلپذیر ساختن ازدواج اجباری مردان مسن با زیبارویان را اگر لحظه ای کنار بگذاریم نمی توانیم انکار کنیم که تا دنیا، دنیا بوده بر اساس عقل سلیم به نظر می رسد افراد زیبا معمولا همدیگر را جذب می کنند.

چون زیبای مردانه یعنی بیماری ژنتیک، انگلی و یا عفونی کمتر و بالطبع یعنی اینکه مردان فوق غذای خوب در دسترس دارند یا  شکارچی بهتری هستند و یا محافظ جدی تر برای خانواده می توانند باشند. به همان نسبت در فرهنگ عمومی، زنِ جوان و زیبا ( قد بلند و درشت اندام و با موهای پرپشت و باسن درشت و سینه بزرگتر و پوست شاداب تر) نیز به نظر بارآورتر، مقاوم تر و خواستنی تر از زن نحیف و رنگ پریده  تصور می شوند.

خانم Lucy Hunt  از دانشگاه تکزاس که قرار است تحقیقاتش در Psychological Science منتشر شود به نتیجه گیری های دست یافته است که هم علم و درک عمومی را کمابیش متعجب ساخته است.

او  از 167 زوج  درخواست کرد که به سئوالاتی در باره نحوه آشنای شان توضیح دهند. بعد به طور مجزا از تک تک شان سئوال کرد آیا با هم قبل از رابطه رمانتیک دوست بوده اند یا خیر … او در این سنجش متوجه شد که 40 درصد آنها همدیگر را قبل از اینکه شریک زناشوی همیدگر باشند می شناختند و همین تعداد نیز به یکباره و بدون شناخت قبلی به وصلت با هم رسیدند. 20 درصد باقیمانده برای شان تشخیص نحوه آشنایی زیاد مشخص نبود.

او برای اینکه به یک ملاک از زیبای و جذابیت بین این تعداد زوج دست یابد از گروهی از دانشجویان که خبری از ماجرا نداشتند خواست که بر اساس جذابیت و زیبایی، به گروه مورد سنجش قرار گرفته، نمره دهند.

نتایج حاصله نشان داد که زوج های که هر دو خیلی جذاب بودند  در 45 درصد موارد بلافاصله بعد از ملاقات اول، رابطه رمانتیک شان شروع شد و تجربه دوستی اولیه نداشتند. اما زوج های که نسبت زیبای شان در یک سطح نبود و مثلا یکی خیلی جذاب بود و دیگری زیبای خاصی نداشت شانس اینکه از قبل با هم دوست بوده اند و بعد رابطه شان به احساس عاشقانه سمت پیدا کرد بیشتر است.

به عبارتی دیگر دوره آشنای و دوستی اولیه به اندازه جذابیت و زیبای در شکل گیری یک رابطه رمانتیک موثر بوده است. به قول  خانم  « افراد در طی دوران دوستی به خصوصیات دیگر نیز هوش، قدرت همراهی و وفاداری و سایر خصائل همدیگر آشنا می شدند و این ارزش ها رابطه های دوستی را به سطح عاطفی تر سوق می دهد»

چون رابطه درازمدت، ازدواج و تشکیل خانواده یک ریسک و سرمایه گذاری بزرگ است و داشتن خصلت های همراهی کننده، صبوری و هوش، برگ های برنده برای تشکیل خانواده می توانند باشد.

Friends, then benefits

http://www.economist.com/news/science-and-technology/21654562-why-friendship-can-help-you-play-out-your-romantic-league-friends-then?frsc=dg%7Cdhttp://www.economist.com/news/science-and-technology/21654562-why-friendship-can-help-you-play-out-your-romantic-league-friends-then?frsc=dg%7Cd

Beauty and the Beast – Wikipedia

Written By
More from Saide Kardar
نیچه: فراموشی یک حیله خردمندانه مغز بشر است
  مغز انسان وسیله خوبی در ذهن تعبیه کرده است به نام...
Read More