انرژی خورشیدی و باد تسلط می یابند

Solar Powerدر گزارش جدید موسسه بلومبرگ، پیشبینی شده است که تا 25 سال دیگر، نفت و زغال از دور تولید و مصرف خارج می شوند و به جای آنها انرژی خورشیدی و باد جایگزین خواهند شد. دلیل اصلی این تغییر بزرگ، آلودگی هوا که همه جا صحبتش می شود نیست. عامل اصلی سودآوری و مسیر تهیه ارزانتر این انرژی ها است

بنابر آماری که در باره گسترش سرمایه گذاری برای انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد، موسسه تحقیقی اقتصادی بلومبرگ به 3 دلیل، چشم انداز تبدیل شان به انرژی مسلط را مطرح کرده است.

1 – اقتصاد جهانی بیش از 12 هزار میلیارد دلار صرف  افزایش تولید انرژی های خورشیدی و باد خواهد کرد.

از سال 2004، سرمایه گذاری برای انرژی های جدید از 43 میلیارد دلار به 270 میلیارد دلار در سال 2014 پرش داشته است واین توقع وجود دارد که همین مسیر شتاب تا سال 2040 ادامه یابد.

چین و هند بزرگترین سرمایه گذاری ها را در این زمینه به خود اختصاص خواهند داد. جذب انرژی خورشیدی در پشت بام خانه ها و مزارع تهیه برق خورشیدی، به تنهای بیش از یک سوم این سرمایه عظیم را متوجه خود می کنند. چین با بیش از 4 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری، رهبری این تغییر بزرگ را بر عهده دارد.

2 –   ظرف 25 سال آینده، اقتصاد زمین می تواند 60 درصد نیاز خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تهیه کند.

در حال حاضر انرژی فسیلی حدود 70 درصد انرژی زمین را تدارک می بیند و انرژی اتمی و سایر تکنولوزی های جدید، تامین کننده بقیه نیاز بشر هستند. خورشید و بادگیرها سازنده حدود 7 درصد انرزی کنونی هستند.

امریکا پیشبینی کرده است که گاز به خاطر فراوانی و تهیه ارزان، بعد از بقیه انرژی های فسیلی، برای مدتی همچنان در دنیای مصرف خواهند بود ولی آنها نیز با ارزان شدن انرژی های تجدیدپذیر، از دور خارج خواهند شد.

3 – سال 2026 قرار است مبدا چرخش بزرگ به انرژی های تجدیدپذیر به عنوان ارزان ترین انرزی ایجاد شده  بشود.

در حال حاضر در برزیل، بازار مشترک اروپا و استرالیا، باد ارزانترین انرژی قابل تهیه است ولی در سال 2026 این اتفاق در همه جهان عملی خواهد شد.

پنل های بزرگ در مزارع،  از سال 2030 ، لقب ارزانترین انرژی را کسب خواهند کرد. قیمت هزینه تهیه انرژی خورشیدی نزدیک به 60 درصد کمتر از سال 2009 شده است.

آلودگی هوا و حجم کربن در هوا تا سال 2029 مسیر افزایش را ادامه خواهد داد ولی بعد از آن کمتر خواهد شد ولی همچنان سطح الوگی 13 درصد بالای استاندارد می ماند. برای همین هنوز راه طولانی برای حل مسئله آلودگی هوا در پیش روی بشر خواهد بود.

3 Ways the World’s Power Mix Is about to Change

http://www.scientificamerican.com/article/three-ways-the-world-s-power-mix-is-about-to-change/?WT.mc_id=SA_Facebook

By Brian Kahn and Climate Central | June 25, 2015

This article is reproduced with permission from Climate Central. The article was first published on June 25, 2015.

More from سعید داورپناه
مردان هم لخت شان زیباست
عکاس معروف  تصاویر لخت مردان «ویوین میرچ ویک» می گوید بدن مردان...
Read More