گالری های عکس در 175 خیابان تورنتو

Patrick Lajoie, Overflow, 2014
Patrick Lajoie, Overflow, 2014

اگر تورنتوئی هستید، احتمالاً اسم رویداد عکاسی کانتکت را شنیده‌اید. این رویداد که سالانه در ماه می برگزار می‌شود، شهر تورنتو را عملاً به بزرگ‌ترین گالری عکس جهان تبدیل می‌کند: حدود 1500 هنرمند جهان آثارشان را در بیش از 175 خیابان تورنتو به نمایش می‌گذارند و نزدیک به 2 میلیون نفر از آنها بازدید می کنند.

Lesley Birchard, Run, 2006
Lesley Birchard, Run, 2006

از میان 116 نمایشگاه جشنواره‌ی کانتکت امسال، نمایشگاه «آزادی بیان» مشارکت تعداد بیشتری از هنرمندان ایرانی را به خود جلب کرده است. نمایشگاه به سرپرستی کاملیا پزشکی در دو بخشِ دو هفته‌ای برگزار می‌شود. کاملیا دارای سال‌ها سابقه در زمینه‌ی عکاسی، پرینت و برگزاری گالری عکس از جمله 5 سال همکاری با گالری آرتا (که با نمایشگاه عکس جاده‌ها یا Roads در کانتکت امسال مشارکت داشته) است. از جمله هنرمندان دو هفته‌ی اول می‌توان به حسین فاطمی، عکاس خبری معروف ایرانی، اشاره کرد که چندین سال به عنوان عکاس سال ایران انتخاب شده و کارهایش در مجلات معتبر دنیا از جمله تایم، نیوزویک، نیویورک تایمز، واشینگتن پست و گاردین به چاپ رسیده‌اند.

Hossein Fatemi, Negar , 2013
Hossein Fatemi, Negar , 2013

ساسان قهرمان، نویسنده‌ی و هنرمند ایرانی کانادایی، با مجموعه‌ی 12 تایی از عکس‌های سیاه و سفید در سبک عکاسی خیابانی یکی از شرکت کنندگان دو هفته‌ی دوم نمایشگاه است. نگاه شاعرانه و ذهن داستانگوی نویسندهو شاعر، در اغلب عکس‌های ساسان قهرمان پیداست، و حاصل کار، تصویری چندلایه‌ی از زندگی روزمره‌ی آدم‌های شهری است.

 Sasan Ghahreman, Lady with white hat , 2014

Sasan Ghahreman, Lady with white hat , 2014

یکی دیگر از آثار قابل توجه در این نمایشگاه مجموعه‌ی 6 تایی عکس‌های آراد مهدی آگهی است که راوی تجربیات حسی عکاس از زندگی در ایران و امریکای شمالی است. در عکس‌های بخش ایران، عناصر و قواعد زیباشناسی و ارزش‌های ایرانی هویداست: گلدان شمعدانی در سکوی حیاط خانه‌ای ایرانی، کاشی‌کارهای خوشنویسی کلامی مقدس که قبل از نصب نهایی روی زمین چیده شده‌اند و حیاط خلوت مسجدی پر از دار و درخت و طاق. در طرف دیگر، زندگی شبانه در یک ابرشهر غربی، منظره‌ی دست و سیگاری آویزان از بالکن یک مجتمع مسکونی و امپایر استیت در افق شب نیویورک قاب شده‌اند. تامل بیشتر در بخش ایران بیننده را متوجه تکه‌های “گمشده” از پازل زندگی ایرانی می‌کند: جای گلدانی که دیگر سر جایش نیست، کلماتی که از جمله‌بندی آیات جاافتاده‌اند و طاق‌هایی که فقدان زایرانش تقارن تصویر را به هم می‌زند. در مقابل در بخش غربی با اینکه تکه رنگی اینجا و آنجای عکس دیده می‌شود، روح سیاه و سفید بر فضای کل عکس غلبه دارد؛ هارمونی شرقی جای خود را به زیباشناسی‌ای از جنس دیگر داده است.

Arad Mehdi Agahi, I Iran, 2005
Arad Mehdi Agahi, In Iran, 2005

نمایشگاه تا آخر ماه می در فضای کافه گالری  Art Square نزدیک محله‌ی چینی‌ها و روبروی گالری هنر اونتاریو در داون‌تاون تورنتو برقرار است

کاملیا پزشکی - ساسان قهرمان و آراد مهدی آگهی
آراد مهدی آگهی، کاملیا پزشکی، ساسان قهرمان
More from ناصر فرزین فر
سیاحت‌نامهِ ابراهیم بیگ یا دن کیشوت ایرانی
سفرنامه زین العابدین مراغه ایی، یکی از مبارزین مشروطه تحت عنوان «سیاحت...
Read More