رسم کتاب خواندن از بین نخواهد رفت

13.jpg.CROP.original-original

از اوائل قرن 19 میلادی، مهاجرت وسیع مردم به شهر های بزرگ، اتفاق جدیدی در روحیه بشر ایجاد کرد. ساکنین شهرهای بزرگ از نعمت ناشناس ماندن و گم شدن در اجتماع بزرگ لذت می بردند و این امکان را یافتند که به دور از حساب و کتاب های فامیل و قبیله در زمینه های مختلف رفتاری و اخلاقی و حتی شغلی جسارت به خرج دهند.

زندگی در شهر بزرگ در ضمن به افراد فرصت می داد هر چیز جدیدی را امتحان کنند، از آرایش و لباس های جدید تا آداب معاشرت و مراوده …از شیطنت های کوچک نظیر رفتن به سالن های عمومی موسیقی و تئاتر و حتی سرگرمی های نه چندان محترم … در ضمن شهروندان متوجه شدند دیگر لازم نیست همیشه در گردهم ایی های ثابت و هفتگیِ مذهبی در شهری که کسی آنها را نمی شناسد شرکت کنند.

آزادی و راحتی زندگی در شهرهای بزرگ البته مشکلات فراوانی نیز با خود ایجاد کرد. بزرگ بودن شهرها، تردد روزانه برای شغل و خرید و انجام کارهای اساسی، به یکباره مردم شهرها را با جمعیت وسیع ناشناسان روبرو ساخت. در اتوبوس و قطار شهری تا رستورانها و فروشگاه ها این احساس به شهروندان دست می داد که حریم شخصی شان از فاصله بسیار نزدیک فیزیکی، مدام در تلاقی با دیگران قرار می گیرد.

از همان زمان شگردهای جدیدی توسط شهروندان ابداع شد و از استقبال شرکت های خدماتی نیز برخوردارگشت. کتاب خواندن یکی از چاره های بود که ساکنین شهرها به مزیت جدیدش پی بردند. کتاب خواندن به سرعت تبدیل به نقاب یا یک محفظه روحی و روانی شخصی شد که به بهانه آن، افراد توانستند چشم و گوش و ذهن خود را در مسیری مشخص قرار دهند و به خودی خود یک حریم جدید در میان انبوه جمعیت ایجاد کنند.

از همان زمان، خواندن کتاب های جیبی و داستان های مهیج که می توانست توجه و دقت را برای زمان های کوتاه ایجاد کند رشد کردند. به مرور با افزایش فرهنگ کتابخوانی، ایجاد کتابخانه های عمومی و رشد انتشارات، سلیقه های خواندن نیز افزایش پیدا کرد.

12.jpg.CROP.original-original 10.jpg.CROP.original-original 9.jpg.CROP.original-original
8.jpg.CROP.original-original 7.jpg.CROP.original-original 6.jpg.CROP.original-original

بعدها با آمدن واکمن و ام پی 3 و این روزها با ای پد و تلفن ها، شهرنشینان امکان دارند با انتخاب و تمرکز بر روی صداهای مورد علاقه، حریم جدیدتری نیز برای خود بیافرینند.

عکاس هلندی Reinier Gerritsen نمایشگاهی از آثارش تدارک دیده است که از شهروندان نیویورک در وسایل نقلیه و در حال کتاب خواندن گرفته است.

 

5.jpg.CROP.original-original 3.jpg.CROP.original-original 2.jpg.CROP.original-original 1.jpg.CROP.original-original

http://www.reiniergerritsen.nl/

https://web.telegram.org/#/im?p=@marderoozmedia

More from ونداد زمانی
نقش متناقض مذهب در سه سریال تلویزیونی معروف
اگر هنوز سریال های تخیلی ( گیم اف ترون، لست کینگدوم و...
Read More