چگونه از خطاهای ناگزیر بپرهیزیم

Illustration by: James Taylor/Bloomberg Markets
Illustration by: James Taylor/Bloomberg Markets

به نظر می رسد ما انسانها  ذهن خلاق با توانایی انجام کارهای خارق‌العاده را داریم ولی همزمان ثابت شده است که تصمیم گیری های ما در بسیاری موارد به خاطر تعصبات و  پیشداوری هایی که داریم اشتباه از آب در می آید. محققین دانشگاه پنسیلوانیا مقاله علمی را منتشر کرده اند که شاید از شدت خطاهای ناگزیر ما بکاهد.

از آیندهِ تصمیم تان بترسید

گاهی فکر می‌کنیم که چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستیم در آینده ظاهر شویم و ببینیم نتیجه تصمیمات کنونی ما چه بوده است. تجسم آینده می‌تواند یک ابزار قدرتمند و شگفت‌آور باشد. به گفته محققین برای اجرای این تمرین ذهنی تصور کنید که به آینده رفته اید و به خودتان بقبولانید خانه ایی که خریدید یا تصمیم تان برای انتخاب رشته تحصیلی درست نبوده است.

همه ما قبلا خطا کرده ایم و می دانیم که یکی از مشکلات رایج در تصمیم‌گیری، اعتماد بیش از حد به مسیر ذهنی خودمان، ندیدن و کوچک کردن ناهمواری ها و مشکلات اجرایی تصمیم ما است. بررسی‌ها نشان داده که تمرینِ سفر به آینده می‌تواند چشم‌انداز واقعبینانه را گسترش دهد و موانع و مشکلاتی که ممکن است در سر راه تان قرار بگیرد را کامل تر ببینید.

از تبدیلِ تصمیم به تعصب دوری کنید

هیچ‌گاه نمی‌توانیم یک تصمیم را «بی‌طرفانه» ارزیابی کنیم، انسان‌ها همیشه تحت تاثیر عوامل مختلف وحتی نامربوط هستند. این جزئی از طبیعت ما است. برای همین از شرایطی که ما را از بیطرفی دور می کند بپرهیزیم. هنگامی‌ که انسان‌ها به دلیل خستگی، گرسنگی و یا حتی از نظرعاطفی درگیر باشند، اتفاقی که نباید بیفتد می افتد و حساسیت به تعصب تبدیل خواهد شد.

محققین مقاله فوق برای نشان دادن تاثیر واقعی این ادعا به یک مثال مشخص روی آورده اند که مربوط می شود به نحوه تصمیمات و احکامی که یک قاضی در طول روز داشته است. آنها با تجزیه و تحلیل رفتار قاضی در ساعات و وضعیت های متفاوت روز متوجه شده اند که وی هر چه از زمان استراحت و غذا خوردنش می گذرد تصمیماتش نامهربان تر می شود.

درست است که شما قاضی نیستید و موظف به تصمیم‌گیری‌های مهم در زندگی دیگران نمی‌باشید اما می توانید واقف باشید که بخشی از تصمیمات شما در خیلی از موارد ناشی از وضعیت هر لحظه تان است. پس یادتان نرود که در لحظات پر تنش، تصمیمی نگیرید و  جیب تان همیشه از تنقلات سالم و پر انرژی خالی نباشد.

دو بار بسنجید، یک‌بار تصمیم بگیرید

مشورت از دیگران و فهمیدن این قضیه که نظرات گوناگون در باره یک تصمیم اقتصادی یا یک انتخاب بزرگ وجود داردباعث می شود با شک بیشتر به تصمیم خود بنگرید. محققین این مقاله می گویند  مسیر تهیه پاسخ ها از دیگران را در مورد خودتان هم بکار ببرید و چندین بار متوالی از خودتان بپرسید.

اگر شما تنها تصمیم گیرنده هستید و مثلا قرار است سرمایه گذاری در مورد یک برنامه کاری را شروع کنید یا در مورد مقدار زمان لازم برای عملی شدن یک پروژه تصمیم بگیرید می توانید در زمان های مختلف و یا در طی چانه زدن در باره سرانجام کارتان،  بیشتر از یک بار، به جواب قانع کننده برای خودتان برسید. با این کار شانس اینکه خطای کمتری مرتکب شوید را خوهید داشت.

بدون فکر تصمیم نگیرید، یک برنامه‌ریزی سریع داشته باشید

ممکن است گاهی در شرایطی قرار بگیرید که می دانید تصمیم درستی گرفته اید ولی وسوسه‌های قانع‌کننده‌ای در برابر شما خواهد ایستاد که شما را ازانجام آن کار باز خواهد داشت. شما می خواهید که مثلا وزن کم کنید ولی به دلیل نداشتن برنامه و زمانبندی مشخص٬ گول تنبلی خودتان و خوشمزگی غذاها را می خورید و تصمیم درست تان تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

تیم محقق دانشگاه پنسیلوانیا ضمن دانستن این نکته که اغلب مردم با وجود پذیرش مزایای واکسن آنفلونزا به خاطر مشغله های زندگی آن را پشت گوش می اندازند. دست به یک آزمایش زده است. آنها با دعوت از یک گروه داوطلب برای این بخش از تحقیق، توانستند به همراه بروشورهای که مزایای واکسن آنفولانزا در آن نوشته شده است، یادآوری مداوم و بویژه با تدارک جدولی که داوطلبین بتوانند بر اساس مشغله زندگی شان، وقت های مشخصی برای واکسن زدن تعیین کنند موفق شدند نسبت واکسن زدن این گروه  را از جمعیت عمومی بیشتر سازند.

 گرفتن تصمیم قبل از آنکه دیر شود

تصمیماتی که قرار است ما را مجبور به خویشتنداری کند بسیار سخت است. تصمیماتی مثل ترک سیگار و یا حتی نخوردن غذاهایی که نباید بخوریم. چون می دانیم که شکستن قول و تصمیم در این موارد آسان است پس بهتر است ضمن فروتنی و پذیرش ضعفی که در این موارد داریم راه هایی بیابیم که  خود را در موقعیت تسلیم شدن در برابر  وسوسه ها قرار ندهیم. مثال مشخص می تواند این باشد که برای خرید مایحتاج غذایی خانه٬ لیستی ننویسیم که ساعاتی از نیمه شب گذشته است و گرسنه در برابر یخچال ایستاده ایم. معمولا بهترین موقغ برای خرید از فروشگاه مواد غذایی وقتی است که سیر هستیم.

 

5 Expert-Approved Ways to Make Smarter Decisions

http://nymag.com/scienceofus/2014/06/5-expert-approved-ways-to-make-smarter-decisions.html