ماشین های سرکش کمتر خریدار دارند

تلما و لوئیسدر فیلم «تلما و لوئیس» وقتی که به کمک هالیوود٬ ماشین فورد روباز تاندربرد بر فراز دره به پرواز در آمد وعده تبلیغاتی ماشین سازان که می گویند ماشین اسپورت و کوپه بخرید تا آزادی را تجربه کنید عملی شد. البته این احساسِ سرکش بودنِ قهرمانان فیلم های هالیوود که ماشین های سقف باز می رانند را قبلا با پورش مدل عنکبوتِ جیمز دین و جگوار استیو مک کویین هم دیده ایم.

ولی این روزها٬ راندن ماشین های اسپورت با سقف باز شونده اش و بادی که در موهای تان می وزاند یک تصور از دور خارج شده است. فروش بین المللی ماشین های کانورتبل ۴۴ درصد در طی ۱۰ سال گذشته پایین آمده است و فروش ۴۶۵ هزار ماشین کوپه در جهان فقط معادل ۷ دهمِ درصد کل ماشین های خریداری شده در جهان است. این در حالی است که ماشین های معمولی و SUV با رقم ۱۵.۵ میلیون فروش٬ سهم شان از بازار جهانی بیشتر از دو برابر شده است.

تغییراتی که باعث آن مشتریان رو به گسترش چین و هند هستند که امنیت و قابلیت کاربردی ماشین برای شان مهمتر از رو باز بودن یا مشخصات اسپورتی است. تا انجا که حتی اگر به ماشین های کانورتبلی که این روزها ساخته می شود نگاهی بیاندازیم پی می بریم که مدل جدیدی که سقف شان باز می شود اصلا قرارشان برای استفاده پر شرو شور نیست. به عبارتی دیگر٬ شاید داشتن ماشین دیگر سمبل موقعیت اجتماعی نیست.

پیشبینی صاحب نظران این است که کانورتبل ها کاملا از دور خارج نمی شوند ولی به سمت خریداران مخصوص و لوکس سمت و سو پیدا می کنند و سهم شان از بازار فروش کمتر هم خواهد شد. به همین خاطر کمپانی هایی نظیر فولکس واگن و کرایسلر بعضی از مدل های کانورتبل شان را حذف کرده اند.

630x418 ۲
Marilyn Monroe and playwright husband Arthur Miller tool around town with the top down

Convertible Car Sales Have Plunged as Image of Fun and Freedom Dims
http://www.businessweek.com/articles/2014-04-10/convertible-car-sales-have-plunged-as-image-of-fun-freedom-dims

More from سعید داورپناه
راه های درمانِ شل بودن عضو تناسلی مردان
تحقیق دانشکده پزشکی ایلینویز امریکا می گوید مردانی که از اختلال نعوظ...
Read More