بچه پولدارهای ایران در اینستاگرام

 

جمله معروف فیلم Star Trek که می گوید :«مقاومت بی فایده است» شاید برای تقلید زندگی در دنیای امروز هم به کار بیاید. مدتی پیش گزارشی داشتیم از بچه پولدارهای جهان در اینستاگرام که عکس جواهرات و ماشین و هواپیمای شخصی شان را با افتخار به دنیا نشان می دادند و حالا نوبت بچه پولدارهای تهران رسیده است تا همان کار را بکنند و تا چشم به هم بزنیم شهرهای دیگر ایران هم صفحه خودشان را برای پز دادن ثروت خواهند داشت.

فقط بالای ونک در تهران بیش از دو میلیون آدم دست به دهن مشغول زندگی است. اینکه مدام ثروت ایجاد شده و پخش شده را به آقا زاده ها نسبت دهیم ندیدن واقعیت زندگی اقتصادی ایران است. بخش خصوصی فعالی در چندین شهر بزرگ ایرانِ ثروتمند و بسیار مصرفی، ایجاد شده است.

 

rich kids of tehran 13

rich kids of tehran 15

rich kids of tehran 5

rich kids of tehran 16

rich kids of tehran 14

ما طرفدار این نوع زرق و برق نیستیم ولی به بهانه های واهی نیز به آنها نفرت نمی ورزیم. انسان معاصر دنیا و بویژه نوکیسه ها در تمام کشورهای رو به توسعه از هند و چین و افریقای جنوبی و برزیل و ایران بسیار وسیع رشد کرده اند و این نشانه ایی از اقتصاد جدید و سراسری شده بازار آزاد دنیا است.

بی شک در تمام این کشورها ثروت اندوخته شده در یک سیستم نابرابرتر از خیلی کشورهای دیگر ایجاد می شود ولی از طرف دیگر همیشه در شروع ( حتی در جهان اول و دوران انقلاب صنعتی) همه ثروت ها با حیله و خشونت و نابرابری بیشتر توام بوده است. از قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی٬ طبقه سوداگر جدید غرب  که عملا هیچ خدایی را بنده  نبوده است هم کارگران را ۷ روز هفته در کارخانه ها به کار می کشید و هم برده داری و استعمارش وقیح و مستقیم و خشن بوده است.

مدتها طول می کشد که فرزندان شان لطیف تر و عاقل تر می شوند و به خاطر حفظ و استمرار ثروت انبوهی که انباشته شده٬ احزاب و حقوقی را در جامعه گسترش می دهند که به نفع بقیه هم کمی شده است.. حقوق بشر و دمکراسی دو وسیله مهم تداوم مالکیت بر ثروت های اندوخته است. اتفاق و مسیری که به شکل های مختلف در طی ۱۵۰ سال گذشته زمین ما شاهدش بوده است.

حتما و حتما نوع تجمع سرمایه چین و هند و ایران با دوره سرمایه داری اولیه فرق دارد ولی تنوع و تطبیق هر پدیده ایی در جهان ما همواره این گونه بوده است. به طور مثال مذهب اسلام هم در افریقا و خاورمیانه و شرق دور با هم فرق دارد. هر جامعه انسانی دستاوردهای بشری را به رنگ شیوه معیشت و اخلاق خود در می آورد. نوکیسه های قرن ۲۱ هم در هر کشوری با دیگری در روبنا شاید کمی فرق داشته باشد.

More from ونداد زمانی
امیل دورکیم و دلایل بدبختی بشر
امیل دورکیم به عنوان یکی از اولین جامعه شناسان معتقد بود که...
Read More