دلیل اصلی خیانت، سکس نیست

در وصف «خیانت» هزاران سال است قانون و اخلاق، تهیه و تنظیم شده است ولی بشر با وجود حکم سنگسار، اعدام، طرد شدن از جامعه و مجازات های سنگین، این رفتار را ترک نکرده است. مذاهب هم در طی هزاران سال، ترس از جهنم و تنبیه خدا را به مردم هشدار داده اند پس چرا خیانت روز به روز گسترش می یابد؟

برای شروع اجازه دهید به سراغ یک مشاور زناشویی برویم و نظر غیرمتعارف او را مطرح کنیم. دکتر استر پرل معتقد است که زوج ها با وجود اینکه همدیگر را دوست دارند باز هم مرتکب خیانت می شوند.

به نظر او: « افراد در جستجوی فرد جدید نیستند تا جایگزین همسرشان بسازند. زنان یا مردان به ناگهان وارد یک رابطه بیرون از تعهد زناشویی می شوند چون به دنبال خویشتن از دست رفته ایی هستند که در ازدواج، شاید گم یا بی رنگ شده است»

او می افزاید در دنیای قدیمی تر، بشر چاره ای نداشت که برای دست یافتن به یک همراه و همبستر، ازدواج کند. بیشتر انسانها، حق طلاق هم نداشتند و به همین خاطر توقع زیادی هم نداشتند. ازدواج شان تنها تجربه شان بود و آن را می پذیرفتند.

این روزها، آدم ها تماس و تجربه زیادی قبل از ازدواج دارند. برای همین خیلی ها ناآگاهانه و بر اساس شانس، ازدواج نمی کنند. دلیل اصلی از اینکه آدم ها خیانت می کنند بد بودن رابطه زناشویی شان نیست. چون واقعا اگر رابطه بدی داشته باشند می توانند طلاق بگیرند. اما آمارها نشان می دهد که اغلب آنها که خیانت شان برملا شده است خواهان طلاق نیستند.

دیدگاه این خانم مشاور مسائل زناشویی که برنامه هایش در سراسر دنیا بازتاب یافته در ضمن معتقد است این اواخر فرصت و امکان خیانت در شهرهای بزرگ که می توان در آنها ناشناس ماند نیز بیشتر شده است. خانم «استر پرل» معتقد است دلیل اصلی خیانت، سکس نیست. افراد مرتکب خیانت می شوند تا احساس غرور کنند، تا در مرکز توجه یک نفر باشند تا احساس زنده بودن در آنها ایجاد شود. چون ازدواج بیش از حد، زندگی دو انسان و توقع شان از شادی و خشنودی را از چنگ شان در می آورد.  

آیا نسل های جدیدتر به خودشان فرصت می دهد که بدون پیشداوری، در باره این عمل  کمابیش عمومی ولی پنهان بشری فکر کند؟ فرصت می یابند که چرا بلافاصله رابطه جنسی کاملا آزاد و بر اساس انتخاب آگاهانه، بدون زد و بند، بدون تکیه بر قدرت، ثروت و زور، تبدیل به یک عمل شنیع می شود؟

Why We Cheat By Hanna Rosin

More from سعید داورپناه
او مرا با دنیای واقعی زنانگی آشنا ساخت – ۴
انگار رفتم روی سکو و مدالم رو قراره بگیرم
Read More