ای افراد همیشه نگران و زودرنج

آدم‌های نگران و حساس، یک عالم « اما و اگر» دور خود می‌چینند چون به تنبیه شدن و مورد مواخذه قرار گرفتن بهای زیادی می‌دهند. به این افراد توصیه می‌شود مواظب وسواس های سیستم بازدارنده رفتار ( Behavioral Inhibition System) باشند. این ناهنجاری تلاش و موفقیت فرد را بیش از حد به زیر سئوال می‌برد تا آنجا که فرد مزبور وادار می شود دست از رقابت و فعالیت بکشد.

John Entrekin - Alone with Thoughts
John Entrekin – Alone with Thoughts

به عبارتی دیگر افرادی که حس رقابت و انگیزه قوی برای دستیابی به موفقیت دارند، به خاطر مشکلات طبیعی در سر راه رقابت و برای فرار از واکنش منفی، دست از رقابت می کشند. و اما راه حل مقابله با این پدیده:

۱- تلاش کنید اعمال تان برای پاداش و جایزه نباشد.

متوجه مرز ظریف بین قدردانی نشدن با « مردود شدن» باشید. برای مثال اگر در یک رقابت شرکت کردید و برنده نشدید به واکنش منفی و « شخصی کردن» ماجرا نپردازید. صبوری پیشه کنید و با خودتان مهربان باشید و به سراغ دلائل غیرواقعی و خرد کردن شخصیت خودتان نروید.

۲- خود را در معرض انتقاد سازنده قرار دهید

آدم‌های حساس و زودرنج، تمایل دارند از کسانی که به قابلیت های آنها اعتقاد دارند و نقاط مثبت اعمال شان را به خوبی تشخیص می‌دهند پناه ببرند. به خودتان فرصت دهید تا در معرض نظرات انتقادیِ آدمهای دیگرهم قرار بگیرید.

۳- یاد بگیرید که تعریف درستی از احساسات خود داشته باشید

توانایی برای رودرویی با احساسات و عواطف دشوار، مشروط است به این واقعیت که آنها را به درستی تشخیص دهید. قبل از هر چیز باید به این حقیقت وقوف داشته باشیم که داشتن احساساتی نظیر « من عصبی هستم» یا « احساس می کنم خیط شده‌ام» نباید ترسی در ما ایجاد کند. شما می‌توانید با وجود داشتن احساسات ناخوشایند، همچنان بر تصمیم، تلاش و هدف خود پابرجا باشید.

۴- سرخوردگی و حتی یک شکست، احتیاج به زمان دارد.

به خودتان فرصت دهید تا مرور زمان، به آرامی، احساسات صدمه دیده تان را ترمیم کنید. ناراحتی خودتان را انکار نکنید و به اندازه ممکن احساس جریحه دار شدن را با مهربانی و صبوری، پذیرا باشید.

 

Alice Boyes, Ph.D. 6 Success Tips for People Who Are Anxious or Sensitive

http://www.psychologytoday.com/blog/in-practice/201302/6-success-tips-people-who-are-anxious-or-sensitive

BIS (Behavioral Inhibition System)

More from سعید داورپناه
عکاسی از زوج های منتظر فرزند
از ۳ سالِ پیش برای عکاس روس Jana Romanova رفت و آمد...
Read More