ستایشِ زندگی آشفته

Stauffer_illustration_000451

استاد دانشگاه نیویورک Katie Roiphe مقاله ایی را برای روزنامه فینانشیال تایمز نوشته است که متضادِ اخطارهایی است که در باره نگرانی، تشویش و فشارهای روحی در دنیای معاصر وجود دارد. او سعی کرده است بر خلاف باور عمومی از یک زاویه متفاوت، به ستایش تشویش بپردازد و آن را احساسی خلاق توصیف کند.

او انکار نمی کند که فشار عصبی، دلهره و دلواپسی به عنوان مرض های فراگیر زندگی در دوره و زمانه ما شناخته شده اند. اما نکته این است که به نظر او نوعی لذت و غرور در اعتراض و غر زدن آدم هایی که شب و روزشان به هم ریخته است وجود دارد.

به نظر خانم Katie Roiphe  که کتابی نیز در همین زمینه نوشته است با عنوان«ستایشِ زندگی آشفته»، دویدن و بریز و بپاش های زندگیِ سریع در افراد، نوعی لذت و فرحبخشی ایجاد می کند که از قضا باعث تحرک و انگیزه بخشی بیشتر می گردد.

او فکر می کند تبلیغات وسیعی که برای ایجاد صلح درونی و آرامش صورت می گیرد به درد انسان عصر ما نمی خورد. به نظر او، حتی رفتن به جزیره ایی آفتابی و لم دادن کنار ساحل و زل زدن به امواج و خاموش کردن تلفن و قطع اینترنت، شاید تنوع جالبی باشد ولی ربطی به هویت انسان امروزی ندارد.

او  دلهره و یکجا بند نبودن را با حس «الهام » تشبیه می کند. احساسی که در ذات خود، خلاق، ناآشنا و بدون منطق می تواند باشد. مثل یک چشمه بکر و ناب به یکباره وجود انسانها را لبریز می کند و آنها را وا می دارد که هر طور شده یک ایده یا حتی اختراع یک وسیله را بر خلاف منطق مرسوم، جسورانه عملی سازند.

او البته چشمش را بر این واقعیت علمی نمی بندد که مثلا از هر 5 امریکایی یکی شان مبتلا به تشویش است و بسیاری از این دلواپسی  ها مزمن می شوند و مشکلات روحی و روانی ایجاد می کنند. با این وجود، او معتقد است بخش بزرگی از شاخه ایی به شاخه دیگر پریدن ها و تشویش های ناشی از آن، بیشتر یک نوع شیوه زندگی معاصر است تا یک نوع مریضی…

به نظر او بدنِ خسته افرادی که کم خوابی می کشند ولی دست از جنب و جوش بر نمی دارند باعث یک نوع بیداری و شعور می شود. شعور و درکی که منجر به لذتی مدرن می شود.

استاد دانشگاه نیویورک Katie Roiphe معتقد است در این دوره و زمانه، دیگر نمی شود فکر کرد کاش مثل چوپان های قدیم با فلوت و گوسفندهای تان در گوشه ایی سبز و خرم زندگی کنیم.

 

The joy of stress By Katie Roiphe

http://www.ft.com/intl/cms/s/2/9b46859c-afcb-11e3-9cd1-00144feab7de.html#axzz2wndlNNlV

Image Source

http://brianstauffer.com/portfolio_page/art-anxiety/

 

Written By
More from Saeed
داستان‌های ممنوع – شکستن روزه جنسی
از همون لحظه اول که دیدمش به خودم گفتم باید به چنگش...
Read More