جستجوی گوگل برای بیکار کردن مغز بشر

deep-learning

این روزها گوگل نه تنها در حال توسعه نرم افزارهای کامپیوتری است که ما در خانه، ماشین و محل کارمان از آنها استفاده کنیم بلکه به دنبال تکنولوژی های هوشمندی است که بتوانند همه وظایف خودش را به طور مستقل مدیریت کنند.

گوگل در پی ساختن یک مرکز دیجیتال بسیار قدرتمند است که بتواند کارِهای محول شده را مثل مغز انسان انجام دهد. هدفی که البته اگر به آن دست یابد قادر است آن را جانشینِ موتور جستجوی خود کند تا به جای همه ما فکر کند، تصمیم بگیرد و به سئوال های هر لحظه افزاینده مردم زمین ما پاسخ دهد.

DeepMind از مهمترین خریدهای چند صد میلیون دلاری گوگل می باشد. مخارج خریدهای جدید که شامل شرکت های معروف در زمینه ساخت و تحقیقاتِ ربات های هوشمند هستند نظیر Nest و DNNresearch به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است.

البته در این مسابقه سریع برای یافتن ماشین های با هوش و مستقل، بقیه کمپانی های ذینفع نظیر فیسبوک، IBM و مایکروسافت هم حضور دارند. تلاش فیسبوک برای خرید همزمانِ DeepMind گویای بخشی از واقعیتی است که در این میدان پر از رقابت وجود دارد.

سرویس چستجوی گوگل هم اکنون از یکی از پیچیده ترین ماشین های هوشمند برخوردار است. این اواخر در گوگل صحبت از آغاز به کار یک موتور جستجوی جدید شده است به نام deep learning که اساس شیوه کاربردی آن بر پایه لگاریتم همیشگی نیست. این مرکز تصمیم گیری جدید شیوه تشخصیش در باره اهمیت دادن به اطلاعات قابل دسترس، رده بندی وب سایت ها و  بقیه دخالت های مدیریتی اش، خیلی شبیه مغز انسان عمی می کند.

به عبارتی دیگر، هدف گوگل دستیابی به ماشین های هوشمندی است که منتظرِ فرمان از انسان نباشند و خودشان به طور طبیعی با مسئولیت های واگذار شده برخورد کنند.

در حالت های بسیار اولیه و عملی می توان به یکی از قابلیت های deep learning اشاره کرد و اینکه موتور جستجوی مزبور می تواند بدون دخالت و راهنمایی شما، در درون عکس دستجمعی که گرفتید سایر افراد را شناسایی و تگ کند. صد البته این سطح از توانایی می تواند به طور هوشمندانه تر، تبلیغات را به مصرف کننده ها معرفی کند.

 

به قول صاحب نظران: « هر چه دانش گوگل بیشتر و بهتر شود از ضرورت دانستن و و محفوظات ما انسانها کم می شود». تجسم کنید روزی را که گوگل یک مغز دیجیتالی با حافظه، سرعت مرتبط ساختن اطلاعات و از همه مهمتر آزادی و استقلال برای تصمیم گیری را تدارک ببیندد. آن روز،  گوگل به هدف خود برای بیکار کردن مغز بشر کامل می شود.

 

Google’s Grand Plan to Make Your Brain Irrelevant By Marcus Wohlsen
http://www.wired.com/business/2014/01/google-buying-way-making-brain-irrelevant/

منبع تصویر

How you think matters: Deep learning

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
تعریف دوباره ایی از اعتدال
سه قرن پیش منتسکیو، فیلسوف سیاسی مدعی شد که:« انسان وضعیت بهتری...
Read More