باکتری هایی که شما را چاق می کنند

ID-10072763شاید بارها درد دل افراد چاق را شنیده باشید که آنها نیز به اندازه افراد معمولی غذا می خورند اما بیشتر از دیگران وزن اضافه می کنند. این بار تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه واشنگتن تا حدودی این ادعای افراد چاق را ثابت می کند.

در این تحقیق پژوهشگران به نقش باکتری های معده درچاقی افراد پی برده اند. محققان باکتری های معده گروهی از دوقلوها که در هر گروه یکی از دوقلوها چاق و دیگری لاغر بود را جدا کرده و به معده موشهایی که در محیط استرلیزه پرورش یافته بودند منتقل کردند. موشهایی که باکتری های معده افراد لاغر را دریافت کرده بودند لاغر مانده در حالیکه موشهایی که باکتری های معده افراد چاق به آنها منتقل شده بود به سرعت اضافه وزن پیدا کردند. قابل ذکر است که میزان کالری دریافتی در همه موشها یکسان بوده است.

در آزمایشی دیگر دانشمندان موشهای لاغر و موشهایی که باکتری معده افراد چاق را دریافت کرده ولی هنوز وزن اضافه نکرده بودند را دریک قفس قرار دادند. باکتری های معده موشها به علت تغذیه از فضولات همدیگر به سرعت انتقال پیدا کردند. نتیجه آزمایش نشان داد باکتری های معده موشهای لاغر به موشهای مستعد چاقی انتقال پیدا کرده و موشها لاغر ماندند وجالب اینکه انتقال باکتری ها تنها از موشهای لاغر به چاق اتفاق افتاد.

ID-100127480در ادامه این آزمایشات مشخص شد زمانی که موشها تحت رژیم غذایی کم چربی وسرشار از میوه ها و سبزیجات قراردارند انتقال باکتری ها از معده موشهای لاغر به چاق همچنان ادامه دارد ، اما با تغییر رژیم غذایی موشها به رژیم پرچربی، روند انتقال باکتری ها ازمعده موشهای لاغر به معده موشهای مستعد چاقی متوقف شده و موشها چاق شدند.

به عقیده محققان رابطه پیچیده ای بین نوع تغذیه و نحوه کارکرد باکتری های معده وجود دارد وافراد چاق با تغذیه سالم می توانند کارکرد باکتری های موثر بر چاقی در معده را تغییر دهند.

.

Brian Owens, Bacteria from lean cage-mates help mice stay slim
http://www.nature.com/news/bacteria-from-lean-cage-mates-help-mice-stay-slim-1.13693

Written By
More from گلنار
هاروکی موراکامی در صف اول نوبل ادبیات
بعد از سالها انتظار و بر مبنای پیش بینی های انجام گرفته...
Read More