جانی واکر ویسکی جهان سوم

singapore-revelers-drink-up-at-johnnie-walker-circuit-lounge_11

ویسکی جانی واکر در تمامی کشورهای در حال توسعه جزو محبوبترین ها است. از کنفرانس تکنوکراتها در پکن گرفته تا عروسی توام با 4 روز بزن و بکوب در جیپور … جانی واکر را می توان در بارهای نایروبی، کشتی های توریستی مصری، خانه یک دیپلمات عرب ساکنِ بانکوک، .کنج خانه های تهران، خانه یک استانبولی طبقه متوسط و ضیافت شام سفرا در ریاض نیز دید

در دسترس بودن جانی واکر و مارک « بلک» با وجو تحریم ها و  کمبود مواد غذایی، تعجب روزنامه نگارانی که در حین جنگ عراق در بغداد بوده اند را نیز برانگیخت. جانی واکرِ بلک، ویسکی مورد علاقه حزب بعث بود. در دوره صدام، قاچاقچی های مرزی می توانستند درآمد خوبی با حمل جعبه های جانی واکر برای ایرانیان تشنه این مشروب، داشته باشند.

سالها پیش در حین سفر از تهران به منطقه مرزی کردستانِ عراق و به مقصد مهاباد، شاهد پیشنهاد علنی یک فروشنده غیرقانونی در شهر بودم که سرش را درون پنجره ماشین مسافران تهرانی می کرد و به فارسی می گفت: « جانی واکر؟ قیمت خوب می دیم عزیز».

ویسکی اسکاتلندی جانی واکر، مشروبی است که شرکت های بزرگ به وفور در حین بده بستان های اقتصادی برای شرکای محلی و مشتریان شان تعارف می کنند. درتایلند، ویسکی فوق قبل از بستن قرارداد نوشیده می شود. در ژاپن، هدیه دادن بطری های جانی واکر به یک رسم تبدیل  شده است. یکی از کمدین های معروف هند در  دنیای تولیدات سینمایی بالیوود، لقب جانی واکر را برای خودش انتخاب کرده است. جانی واکر از نظر شان و پرستیژ یکه تاز آسیا است.

در افریقا، نوازندگان موسیقی و ورزشکاران، عملاً  تبدیل به سفیر تبلیغاتی جانی واکر شدند. آگهی های بزرگ در خیابانها و مجلات معروف همگی جانی واکرِ مارکِ قرمز ( نمونه ارزانتر و البته ویسکی مورد علاقه چرچیل که با آب گازدار می نوشید) را سمبل پولداری و بالارفتن از نردبانِ ترقی معرفی می کنند. در افریقا بالارفتن ذائقه نوشیدن الکل از آبجوی بی مزه به جانی واکر قرمز و بعد از آن سیاه و بعد سبز و طلایی مترادف با بالارفتن پرستیژ است.

تمرکز بر روی طبقه متوسط نه تنها با فروش اجناس بلکه با معرفی سبک زندگی است. نقل قولِ معروف رئیس قهوه خانه های زنجیره ایی « استار باک»، هوارد شولتز نیز موید اصل بازاریابی و فروش است وقتی که در باره « فروش یک تجربه» حرف می زند. کمپانی عظیم Diageo که صاحب بسیاری از مشروبات جهان است هم توجه تبلیغاتش بر این اصل است که :« بشتابید به سمت موفق شدن و به طبقات بالاتر راه یافتن و در ضمن در حین صعود به اقشار متمول جامعه، با جانی واکر، در بین راه رشد خودتان، لبی تر کنید.»

نویسنده ایرانی مقاله Afshin Molavi، در این گزارش با تیزبینی و بر اساس آمار، به رشد خارق العاده طبقه متوسط در جهان اشاره می کند و اینکه تا سال 2030، بیش از 4 میلیارد نفر از مردم جهان به استانداردهای زندگی در سطح طبقه متوسط دست خواهند یافت. از این منظر،  او سکوی منطقی مناسبی تهیه می بیند تا رشد و تسلط ویسکی جانی واکر بر بازار مشروبات الکلی جهان را تشریح کند.

ادامه دارد

Afshin Molavi, Straight Up, How Johnnie Walker conquered the world.
http://foreignpolicy.com/2013/09/03/straight-up/

More from سعید داورپناه
قد و قواره مرد متوسط
این تصویر « تاد» است که شکل آواتارِ مرد متوسط آمریکا را...
Read More