روابط اجتماعی ما به چه سمتی می روند؟

nf_cellphonetoilets-mar-25به نظرم می رسد وسایل ارتباطی امروزی درحال حذف ابراز احساسات  برای ایجاد روابط انسانی است.  لحن صدا، حرکات دست و چشم و در مجموع هر نوع انتقال حس در حال صحبت با فرد دیگر در حال محو شدن است. البته بهانه خوبی هم داریم چون هر چه از اطلاعات  احساسی کاسته شود افراد بیشتری از سیاره ما قادر به استفاد ه از آنها هستند.

اگر نامه نوشتن در گذشته ای نه چندان دور برای ایجاد ارتباط های عمیق احساسی و یا رد و بدل کردن اطلاعات مهم استفاده می شد، ایمیل اما به یک وسیله ی ارتباطی دم دستی تبدیل شده است. مثلا در محل کار، همکاران من که تنها دو متر با یکدیگر فاصله دارند، برای بسیاری از امور کاری و غیر کاری پیش پا افتاده به همدیگر ایمیل می زندند. حتی توصیه می شود که هنگام فرستادن ایمیل های کاری، تیتر آن حاوی اطلاعات مهم درون ایمیل باشد، که وقت گیرنده را خیلی تلف نکند.

این روزها پیام کوتاه توئیتر در حال تبدیل شدن به یکی از پراستفاده ترین روش های ایجاد ارتباط های روزانه است. توئیتر حتی اضافات توصیفی و ادب معمول گفتگو را نیز حذف کرده است. فقز و سریع حرف و نیت اصلی ات را بروز دهید. هیچ نوع حاشیه ای چایز نیست.

با این وجود وسایل ارتباطی هر روز بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و حیطه کاربرد آن، نه فقط صحبت های معمول روزانه، بلکه مسائل حساس میان افراد را نیز در بر می گیرد. آدم ها حتی از ایمیل و پیام و توئیتربرای پایان دادن به رابطه ی خود با دوست و یا معشوقه شان نیز استفاده می کنند. گویی با این روش می خواهند مسوولیت خود را در قبال حرف و رفتارشان کم کنند.

افراد به جای آنکه در گفت و گوهای رو در رو عبارت «دوستت دارم» یا حتی « دیگر دوستت ندارم» را به زبان بیاورند، آن را برای یک دیگر «تکست» می کنند. شاید از این جهت که می خواهند بر روی احساسات واقعی خود سرپوش بگذارند. یا قدرت رویارویی با شرم ناشی از رفتار خود را ندارند. شاید هم تحمل دیدن درد طرف مقابل را به جان نمی خرند مبادا که پشیمان شوند.

روش های جدید ارتباطی، به همان میزانی که در بسیاری از موارد افراد را به هم نزدیک می کنند و به کمک بشر آمده اند، می توانند مضر هم باشند. استفاده از این نوع روش ها می تواند به کاهش اعتماد به نفس و گوشه گیری از جمع تبدیل شود. یکی از تاثیرات مفی آن عدم توانایی در ایجاد ارتباط با دیگران در دنیای واقعی نیز می باشد. شاید همان طور که نسلِ بازی « گل کوچیک» جای خودش را به نسل «پلی استیشن» داده است، روابط اجتماعی در آینده دچار تحولات بنیانی شوند و با خصلت انسانها هماهنگ گردند تغییراتی که من به شخصه نسبت به آنها خشنود نیستم.

وبلاگ بهزاد فرضی پور

Image Source

More People Have Cell Phones Than Toilets, U.N. Study Shows

.

More from بهزاد فرضی پور
تیرگان، بزرگترین جشنواره فرهنگی ایرانیان خارج از کشور
غربی ها برای معرفی فعالیت های فرهنگی، هنری و علمی، از سه...
Read More