سفر به شهر « بروژ» گهواره کاپیتالیسم

شهر بسیار زیبای بلژیکی بروژ از اوائل قرن ۱۴ به خاطر چندین تصادف و شانس تبدیل به مرکز اقتصاد بازار آزاد در قلب اقتصاد کشاورزی اروپا شد.

شروعش با شاهزاده فرانسوی «فیلیپ بیباک» بود که دختر مالک اصلی منطقه فلندرز در شمال اروپا « مارگارت» را به همسری برگزید. بعد از مرگ پدرِ عروس، همه منطقه ثروتمند به وی رسید.

او به عنوان یک زمیندار بزرگ زندگی در شهر بروژ را برگزید و بلافاصله همه ثروتمندان فرانسه و ایتالیا به این شهر هجوم آوردند و این شهر سریع تبدیل به ونیز دوم اروپا شد.

صد سال قبل از اینکه فیلیپ بیباک ثروت اروپا را به سمت این شهر بکشاند یک طوفان عظیم کانالهای خشک شده دور شهر را پر از آب کرده بود و راه آبی به دریای مانش و اقیانوس برایش باز شده بود.

برای همین شهر مساعد ارتباطات بین المللی هم بود. آمدن ثروتمندان اروپا هم شهر را تبدیل مرکز بازار جهانی کرده بود هم اولین سیستم پیچیده بانکی و سهام را ایجاد کرد. میدان های اصلی شهر رسما به همه قدرتهای بزرگ آن موقع اروپا و حتی عثمانی غرفه های تجارت داده بود.

نخ ریسی و پارچه بافی و دامداری به شدت رونق گرفت و به عبارت دقیقتر، اولین واحدهای تولید کارخانه ایی در مقیاس کوچک با سیستم تقسیم کار برای تولید بیشتر در آن شکل گرفت.

شهر بروژ در قرن های بعد از رشد انقلاب صنعتی جا ماند و تقریبا متروک شد. خود این واقعیت این شانس را به شهر زیبا داد که در دو جنگ جهانی آسیب نبیند.

بروژ دوباره شانس بزرگی آورد و به خاطر زیبایی خارق العاده و دست نخورده اش تبدیل شده به یکی از مراکز مهم توریسم جهانی شده است… شهر حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی میزبان حدود ۱۰ میلیون توریست از سراسر زمین در سال است.

گزارش سفر اسکاتلند

اسکاتلند کشور جن و پری


Photos by Saide kardar



Written By
More from Saide Kardar
صبحانه مجردی
مدتی است که هر روز تعطیلِ آخر هفته، ساعت 11 صبح به خانه...
Read More