اینقدر هیجانزده اتفاقات را قضاوت و نفی نکنیم

گلشیفته فراهانی، مهسا وحدت و مژگان شجریان در شب دریافت جایزه نوبل صلح خانم نرگس محمدی، تصنیف عاشقانه ای از علی اکبر شیدا را خواندند. گویا خود نرگس محمدی و هم بندانش نیز همان شب این ترانه را خوانده اند.

تصنیف « امشب شب مهتابه» به سبک آواز اصفهان ساخته شده است و بسیاری از هنرمندان از مرضیه تا شجریان این ترانه جاودانه ایرانی را خوانده اند.

در شب توجه جهانی به شیرزن زندانی ایرانی، دلیل شریف انسانی وجود دارد که قدردان از خودگذشتگی او و زنان ایران باشیم. فرصتی جانانه برای شادی..

متاسفانه بار دیگر هیاهویی سراسری در بین ایرانیان برای ترانه خوانی شب نوبل صلح شکل گرفته که فرصت شادی و اهمیت این دستاورد اجتماعی را کمرنگ ساخته است.

تک تک ما حق داریم یک رفتار را ناخوشایند بیابیم و نپسندیم و انتقاد کنیم. ولی به احترام رنج بیکران و ویرانی بیکرانی که سرزمین ایران شاهدش هست کمی بزرگوارانه تر رفتار کنیم. خیلی وقتها می شود چیزی را که نمی پسندیم ورق بزنیم و عبور کنیم.

همه ما از هر قشر و تربیت و تجربه، بهای عاطفی سنگینی در ۴۵ سال گذشته پرداخته ایم. طبیعی است هیجان عاطفی قدرتمندی در تشخیص سیاسی مان وجود دارد. برای همین شاید کمی شتابزده و احساسی با اتفاقات متفاوت جامعه ایرانی برخورد می کنیم.

در حد امکان سعی کنیم به نظراتی که به نظر می رسد همسو با نگاه ما است دقت کنیم و ببینیم آیا حمله و نفی و توهین و تحقیر شان دلایل نانوشته دیگری دارد که جزو خواسته های واقعی ما نیست؟.

More from ونداد زمانی
قصه‌های عاشقانه دوران فرار از طاعون
چندین نجیب زاده جوان برای فرار از طاعون سیاه، از شهر فلورانس...
Read More