چرا مرام و اِتیکت مهم است


این روزها ما در هر محیطی زندگی می کنیم نمی توانیم رفتار و عادت های خانواده خودمان نظیر نحوه غذا خوردن یا لحن حرف زدن تا عطسه و سرفه و … را ملاک روبرو شدن با فرد یا جمع دیگر قرار دهیم.

این حالت احتیاط و توجه از اینکه رفتارمان چگونه باشد در طول تاریخ تحول بشر وجود داشته است. از همان دوران قدیم به مرور یاد گرفتیم در درجه اول از هر عمل یا رفتاری که زننده و چندش آور است و بیشتر شبیه رفتار حیوانات است فاصله بگیریم.

برای مثال یاد گرفتیم که غذا خوردن مان مثل حالت غذا خوردن حیوانات شکارچی نباشد و مثلا تکه گوشت یا نان را با سرعت تمام نبلیعم و حتی المقدور صدای جویدن و نوشیدن مان را کنترل کنیم.

در درجه دوم اکثر مردم یاد گرفتیم برای خصوصی ترین کارها و رفتارها، یک محیط شخصی فراهم کنیم. از محل تخلیه فضولات بدن تا خوابیدن مان تا شستن بدن مان به مرور خصوصی و پنهان از دیده دیگران صورت گرفته است.

در مرحله سوم تحول رفتار و مرام و اتیکت، به خاطر گسترش روابط آدمها و آشنایی مداوم با غریبه ها به مرور ترجیح دادیم و یاد گرفتیم تا حد ممکن جلوی احساسات واکنشی شدید نظیر خشم، نفرت و فحاشی آشکار به دیگران را بگیریم.

ما در طی هزاران سال و بخصوص با در هم تنیده شدن رفتار انواع اقشار و انواع نحوه های زندگی و اخلاق های متفاوت، به ناگزیر داریم می پذیریم که نسبت به هر چه که سایر افراد جامعه هستند حساس باشیم.

برای همین خوب می شود از طریق توجه به نحوه ابراز وجود دیگران، از شعور انسانی مان استفاده کنیم و مرام های جدیدی که رعایت دیگران را مد نظر قرار می دهد را دستچین کنیم.

هر روز بدون اغراق با صدها و حتی هزاران فرد دیگر در واقعیت و دنیای مجازی روبرو می شویم. برای همین بهتر است رفتاری بروز ندهیم که با همان سرعتی که دیده می شویم و از کنار هم می گذریم مورد قضاوت منفی قرار بگیریم.

به خاطر خودمان هم که شده ناگزیریم کار و رفتاری از ما سر بزند که دیگران ناخواسته ناراحت نشوند. چون اگر هیچکس رعایت دیگران را نکند خودمان هم مدام از رفتار بدون اتیکت دیگران اذیت می شویم.

ما دیگر در درون قبیله و روستا و شهر خودمان با افرادی که فقط عین ما هستند سر و کار نداریم. ما ناگزیریم مرام ها و اتیکت هایی را بیابیم که برای روبرو شدن با هر فرد دیگر سیاره ما می تواند راحت و قابل پذیرش باشد.

How Manners Made the World
https://www.artofmanliness.com/character/etiquette/how-manners-made-the-world/




     

I

Written By
More from Saide Kardar
فیلم « نگار» آغاز یک پایان برای سینمای ارشاد کننده ایرانی
سینما در دوره های مختلف تحولش در همه جا دنیا، برایش پیش...
Read More