فرهاد میثمی کیست؟

فرهاد میثمی در ۲۶ آبان ۱۳۴۸ در تهران زاده شد. او در سال ۱۳۶۵ با رتبهٔ تک‌رقمی در رشتهٔ پزشکی در دانشگاه تهران ادامه‌تحصیل داد. اما دورهٔ تخصص خود در رشتهٔ پاتولوژی را ناتمام گذاشته و با تأسیس مؤسسهٔ فرهنگی-انتشاراتی اندیشه‌سازان به امور کمک‌درسی و آموزشی مشغول شد.

وی این مؤسسه را در اوج موفقیت مالی بسته و علت این کار را منحصر بودن فعالیت‌های مؤسسه به کنکور دانست. کنکوری که اصلا معیارهای ارزیابی اش را قبول نداشت. حتی به پیشنهادهای پرسود خرید امتیاز این نشر معتبر نیز جواب منفی داد.

کتاب‌های اندیشه‌سازان با مقدمه‌های بازی‌گوشانه فرهادمیثمی از دیدگاهی قابل تأمل و با قلمی بی‌ادعا، سعی کرد دانش‌آموزان را پیش از حفظ کردن و آموختن مهارت تست‌زنی، به اندیشیدن و سازمان‌دهی اندیشه‌های‌شان فرا خواند.

و به گواه بسیاری از دانش‌آموزانی که مخاطب این کتاب‌ها بودند تأثیری ماندگار نیز بر آن‌ها گذاشت. اما باور ژرف میثمی به برتری شعور انسانی به جای فقط رقابت در کنکور باعث شد که در سال ۸۴ و در اوج موفقیت و رونق این موسسه، آن را منحل کند و به دنبال فعالیت‌های فرهنگی‌ تأثیرگذارتر دیگر برود.

فرهاد میثمی به عنوان سخنران مدام ایده‌های خود درباره فعالیت اجتماعی و سیاسی عاری از خشونت پرهیز را ترویج می داد. در سال ۱۳۹۷ او در یک سخنرانی در دانشگاه اصفهان، حرکت ضد حجاب اجباری با عنوان «دختران خیابان انقلاب» را یک مثال خیلی خوب برای نشان‌دادن کنش‌های مدنی خشونت پرهیز دانست.

فرهاد میثمی انسانی آزاده‌ و پر از شور زندگی حالا بیش از چهار سال است که برای دفاع از حق انتخاب پوشش «زنان» در زندان است و در دفاع از همان حق و برای آزادی شش زندانی سیاسی و‌ مدنی و جلوگیری از اعدام آنان، چند ماهی‌ است که دوباره دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

ایران آزاد فردا به او، آموزه‌ها و کنشگری اخلاقی و شریفش حتما توجه بیشتر خواهد کرد.

Written By
More from ناشناس
ما کارمندان بانک، آنتی ویروس نیستیم
شهروندان محترم که کمتر به فست فوود و رستوران و کافه میروید...
Read More