فیلمی در باره جنایت سقوط هواپیمای اوکرائینی پرواز ۷۵۲


فیلم مستند پرواز ۷۵۲ فقط یک عدد نیست را ميتوان كار مشترك بابك پيامى و حامد اسماعيليون دانست که ماجراى سقوط هواپيماى اكراينى را در سال ٢٠٢٠ بازگو ميكند. هواپیمایی كه ٥ دقيقه بعد از پرواز در اطراف تهران توسط پدافند موشكى جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفت و بر اثر انفجار همه ١٧٢ مسافر و خدمه آن كشته شدند.

فيلم آشكارا از نداشتن سرمايه و محدوديت امكانات و فقر آرشيو رنج مي برد و به همين علت فيلمساز با هوشمندى از طرح ماجراى پليسى چگونگى سقوط هواپيما و افشاگرى به شيوه مستندهاى مايكل مور پرهيز ميكند و در عوض همه تلاش خود را براى ايجاد حس همدردى در ببيننده بكار ميگيرد و در اين راه حامد اسماعيليون برگ برنده اوست.

حامد اسماعيليون نويسنده و دندانپزشك شناخته شده ايرانى ساكن كانادا كه همسر و دختر خردسالش را در اين حادثه از دست داده راوى ماجراى سقوط است و فيلم بر اندوه جانكاه او و تأثير ويرانگرى كه بر زندگيش داشته و همچنين تلاشهاى دادخواهانه او براى پيگيرى اين پرونده و مجازات عاملين آن متمركز ميشود .

شخصیت اصلی این مستند سيمائى دلنشين دارد و بسيار خوش صحبت و متين ظاهر ميشود و اشكهائى كه قادر به كنترل آنها نيست تماشاگر را تماما درگير ميكند و كارگردان هم در اين مسير كاملا همراه او حركت ميكند به نحوى كه در يكى دو صحنه جلوى دوربين او را در آغوش ميكشد و تسلى ميدهد.

از آنجا كه بيشتر از هشتاد نفر از قربانيان هواپیمای که مورد شلیک موشکی قرار گرفته ایرانیان با تابعيت كانادائى بودند می بینیم که حامد اسماعيليون در جهت متقاعد كردن دولت كانادا و نهادهاى بين المللى براى حمايت از خانواده هاى بازماندگان، طرح شكايت و پيگيرى این جنایت بوده است كه متاسفانه توقعات او را برآورده نکرد.

ممكن أست اين ايراد بر فيلم وارد باشد كه چرا به ديگر خانواده هاى بازماندگان نپرداخته ولى توضيح بابك پيامى مبنى بر اينكه هر يك از آنان ميتوانند خود موضوع يك فيلم مستقل باشند فارغ از وجه تعارف، نشانگر مشكلات كار با تعداد زياد آدمها و تنوع سليقه و عقايد آنان در فيلم مستند نیز می باشد.

752 Is Not A Number در فستیوال فیلم تورونتو


بابك پيامى در ویکیپیدیای فارسی

Written By
More from Saide Kardar
درنگ کن، ببین و نفس عمیق بکش
وقتی یکی دو سال اول همدیگر را می دیدم از بیقراری ام...
Read More