بیماری شلوغِ بیقرار ( بیش فعالی)


حدود ۳ درصد افراد بشر دچار بیماری « اختلال بیش فعالی/ بی توجهی» هستند. این افراد مغزشان در تصمیم گیری های عملی مشکل دارد. ذهن این افراد برای انجام کارهای ساده و روزمره باید مسیر دشوار و سختی را طی کنند چون قدرت تمرکز کافی برای تصمیم گیری و اجرا ندارند.

ویژگی بارز این افراد، رفتار بی احتیاط و نسنجیده است. واکنش های شان ناگهانی است. حتی ابراز نظر و حس شان نیز حالت بی احتیاط دارد. آنها معمولا آرام و قرار ندارند. نمی توانند یکجا بند باشند. مدام از این شاخه به آن شاخه می پرند.

این افراد نسبت به خیلی از کارهای لازم و ساده فردی، بی توجهی نشان می دهند. برای شان ادامه تحصیل یا انتخاب شغل و رشته تخصصی در الویت نیست. حتی پرداختن قبض آب و برق و تلفن برای شان کار سختی است. این عارضه در کودکی به صورت بی توجهی به درس و مشق بروز پیدا می کند. رفتارهای ناگهانی و بی حساب و کتاب مدام آنها را به دردسر می اندازد.

اکثر افرادی که از انواع بیش فعالی رنج می برند قادر به تمرکز ذهنی بر روی یک کار یا احساس یا فکر نیستند اما بعضی از آنها به شدت قادر به تمرکز بر روی یک موضوع مورد علاقه شان می توانند باشند.

در دنیای قدیم که بخش بزرگی از افراد درون مزارع و درون روستاها زندگی می کردند این بیماری قدرت ابراز وجودش محدود بود. انرژی بیش فعالی این افراد در طی کار سخت روی زمین مصرف می شد. کودکان درون روستاهای جهان قادر بودند همه روز در محوطه باز ، بیقراری و تحرک زیادشان را بدون اینکه حکم اختلال بگیرد بروز دهند.

با گسترش آموزش و باز شدن مدارس در همه نقاط سیاره ما باعث شد کودکان مجبور باشند ساعات طولانی روز را درون کلاس و مدرسه بگذرانند که ضوابط رفتاری کنترل شده می طلبد.، برای همین به مرور اختلال بیقراری و بیش فعالی کودکان خود را نمایان ساخت.

بیشتر از همه این عارضه در پسران دیده شد تا جایی که فکر می کردند فقط یک اختلال رفتاری مخصوص پسران است. این روزها علائم بیش فعالی و بیقراری و بیش فعالی در دختران هم ثبت شده است.

در حال حاضر برای کنترل این اختلال رفتاری در کودکان، دارو تجویز اصلی است اما چون این بیماری به سنین نوجوانی و بزرگسالی هم می رسد تجویز رفتار درمانی یا مشاوره و تصحیح شیوه فکر کردن نیز جزو درمان های موثر شناخته شده است. این بیماری در طی سنین بالاتر بزرگسالی ضعیفتر می شود.

وضعیت همیشه بحرانی جامعه ایران اکثریت افراد جامعه را ملتهب و بیقرار کرده است برای همین تشخیص بیماری «بیقراری و عدم تمرکز« سخت تر شده است.

خوشبختانه مراجع خوبی در دنیای اینترنت وجود دارد. بعضی از این مراکز حتی آزمون های تشخیص مقدار اختلال را از طریق تست آنلاین فراهم کرده اند.



منابع فارسی در باره درباره ADHD

علائم اختلال ADHD یا بیش فعالی/کم توجهی چیست؟

Symptoms and Diagnosis

آزمون های تشخیصی

اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی در ویکیپیدیا

More from مرد روز
تصاویر سکسی با حروف انگلیسی
۱۳۵ سال پیش نقاش فرانسوی Joseph Apoux مجموعه حرف الفبا را به...
Read More