سن جگر انسان همیشه زیر ۳ سال می‌ماند

تحقیقات جدید نشان داده است آدمها هر چقدر عمر کنند جگرشان همیشه جوان خواهد بود. کلید اصلی این اتفاق قدرت بازسازی سلولی این عضو است.

محققین آلمانی که نتایج بررسی های خود را در فصلنامه «سیستم سلولی» منتشر کرده اند ۵۰ نفر در سنین بین ۲۲ الی ۸۲ سالگی را مدل قرار دادند و با سیستم اندازه گیری « تعیین عمر سلول» پی بردند جگر انسان همیشه ۳ ساله است.

کار جگر دفع سمومی است که از طریق نفس کشیدن و ورود مواد مضر از طریق غذا و نوشیدنی ها وارد بدن می شود. این تصفیه مداوم کار بسیار سختی است و صدماتش به جگر خیلی بالا است برای همین سلول های جگر از خاصیت مخصوصی برخوردارند.

اغلب سلول های بدن حاوی دو کپی از اطلاعات ژنتیک هر فرد می باشد ولی سلول های «هِپاتوسید» جگر از تعداد بیشتری از اطلاعات ژنتیک برخوردارند.

هر سلول بدن معمولا هر سال جای خود را به سلول تازه می دهند اما هر چه عمر فرد بیشتر می شود بدن انسان قدرت نوسازی سلول ها را از دست می دهد و تنها وسیله باقیمانده ترمیم سلول های پیر و ناقص است. اما سلول های جگر، قدرت بازسازی شان همیشه ادامه می یابد برای همین هیچوقت پیر نمی شوند.

البته این بدان معنی نیست که جگر در معرض انواع بیماری ها قرار نمی گیرد. مصرف چربی، الکل و سیگار عملا کار تصفیه جگر را بیشتر و سخت تر می کنند. جگر به هر حال تا حد معینی قدرت دفع ضایعات دارد و پس از آن دچار اسیب هایی می شود که به افزایش سموم خطرناک در بدن منجر می گردد.


Your Liver Is Only About Three Years Old, Scientists Say


https://www.cell.com/cell-systems/fulltext/S2405-4712(22)00171-5

https://www.sciencealert.com/your-liver-is-only-about-three-years-old-scientists-say?utm_source=ScienceAlert+-+Daily+Email+Updates&utm_campaign=66b0e30c48-MAILCHIMP_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_fe5632fb09-66b0e30c48-365594825

More from مرد روز
چرا دیدن پورن به نفع مردان نیست
۱- پورن مردان را تنبل می کند برای ما مردان، رابطه جنسی...
Read More