اختراع داروی فلج نخاع توسط دانشمندان امریکایی

دانشمندان امریکایی دارویی را تهیه دیده اند که می تواند سلول‌های جدید در نخاع ستون فقرات افراد فلج بسازد.

تحقیق فوق که در فصلنامه علم منتشر شده است به موسسه استاندارد داروی آمریکا ارجاع شد تا پس از گرفتن مجوز، مراحل آزمایش کلینیکی بر روی انسان را شروع کند.

تزریق این دارو بر روی موشی که جراحت های نخاعی داشت و پاهایش از کار افتاده بود جواب مثبت داده است. طوری که موش فلج بعد از چهار هفته قادر به استفاده مجدد از پاهایش شده است.

این داروی ژله مانند وقتی به محل صدمه دیده نخاعِ درون مهره های کمر تزریق می شود سلول های صدمه دیده اطراف محل جراحت را تحریک به جهش برای ترمیم و بازسازی سلول های مورد نیاز بسازد.

شفای بیمارانی که به دلایل مختلف فلج می شوند یکی از قدیمی ترین آرزوهای علم پزشکی بوده است. استفاده از داروهای ضدالتهاب به همراه فیزیوتراپی، تنها به ۳ درصد آسیب دیدگان نخاعی شانس معالجه می دهد.

تیم متخصصین امیدوارند بلافاصله آزمایش کلینیکی را بعد از موش بر روی انسان انجام دهند چون عصب های درون نخاع در بین همه پستانداران شبیه هم هستند.

داروی تهیه شده ضرری بر روی بدن ندارد و پس از حدود سه ماه توسط بدن به عنوان ماده غذایی جذب می شود.

In an Astonishing Feat, a New Drug Reversed Paralysis in Mice With Spinal Cord Injury

https://www.sciencealert.com/new-drug-reversed-paralysis-in-mice-with-spinal-injuries?utm_source=ScienceAlert+-+Daily+Email+Updates&utm_campaign=e2e22a250e-MAILCHIMP_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_fe5632fb09-e2e22a250e-365594825

Cover image caption: Spinal cord (green and blue) with regenerative axons (red) streaming towards central damage.

© Agence France-Presse

More from مرد روز
اختراع مهندسین امریکایی: تبدیل دود کربن هوا به سوخت جدید
جستجو برای یافتن راه حلی که بتواند اکسید کربن معلق در هوا...
Read More