گوگوشِ افسانه ایی بخارا

گلنار کریموا که آهنگ جدیدش به بازار آمده است، اسم هنری اش گوگوش را مدیون پدرش، رئیس جمهور ازبکستان، اسلام کریموا است. تحصیلکرده هاروارد است و تا سال قبل نماینده دائمی ازبکستان در سازمان ملل بود. ثروتمندترین زن کشورش است چون میل و استعداد زیادی در راه انداختن شرکت های بازرگانی دارد.

ازدواج و طلاق جنجالی اش با بازرگان ثروتمند افغانی – امریکایی منصور مقصودی و بردن دو فرزندش به ازبکستان، و تصرف اموال شوهر افغانی ( حدود 60 میلیون دلار)  از رفتارهای خبرساز اوست.

گوگوش بخارا زن زیبای هزار چهره ای است که از یک سو بخشی از ثروتش و تلاش های عام المنفعه اش را در جهت کودکان گذاشته است و از سوی دیگر با راه انداختن مارک جواهر « گلی» بر ثروتش بیش از پیش افزوده شده است.

سازمان دیده بانان حقوق کودکان گزارشی از فعالیت های غیر انسانی پدرش در حین زمامداری تهیه دید که ثابت می کرد نزدیک به دو میلیون کودک ازبکستان مجبور شدند بر اساس فرمان وی دو ماه از سال درسی را به صورت رایگان در مزارع پنبه مرتبط با صنایع خانواده کریموا کار کنند.

در گزارش های درز شده توسط ویکی لیکس، از قول سفارت امریکا در ازبکستان نقل شده است که مردم ازبک از او متنفر هستند. با وجود همه اتهامات، گوگوش بخارا توانست بیش از 100 هزار نفر ازبک را در راهپیمایی مربوط به مبارزه با سرطان گرد هم آورد. گوگوش بخارا فعالیت خوانندگی اش را از سال 2006 شروع کرد این ترانه  و ویدئوی زیبایی را که برای تان  برگزیدم با همکاری ورزشکار معروف انگلیسی دانیل البکا که شهرت  جهانی در پریدن و جهیدن از ساختمان ها (Parkour) دارد تهیه کرده است.

شاید کمی تخیل ورزی باشد ولی پرش های جاه طلبانه و گستاخ در ویدئو موزیک زیر، که با تصویربرداری  زیبا از شهر افسانه ای بخارا و معماری ایرانی- اسلامی آن تهیه شده، یاداور کسی نیست جز خود گوگوش بخارا و بلندپروازی های یک زن شرقی افسانه ایی …  آن هم در حالی که خودش نیز در یک لیموزین، مشغول خواندن ترانه اش است. من که همیشه می گویم انسان موجود جالبی است.

دوستتان دارم – مهرانگیز پاشا

More from مهرانگیز پاشا
آمار مهاجرین به امریکا در ۵۰ سال گذشته
جدول یک – ۴۰  میلیون مهاجر امریکایی، متولد بیرون از کشور هستند...
Read More