افتخار می کنم سوئدی هستم

stellan-skarsgard 2

گوشه ای ازمصاحبه مجله « گفتگو» با معروف ترین بازیگر اسکاندیناویایی « Stellan Skarsgård» را برای تان تدارک دیده ام. بازیگری که از یک سو در فیلم سرگرم کننده سراسر کشمکش «ماجراهای  کارائیب» بازی می کند و از سوی دیگر هنرپیشه ثابت فیلم های کارگردان معروف اروپا« لارس وون ترویه» می باشد.

مجله «گفتگو»: آقای اسکارسگارد کجا زندگی می کنی؟

استلان اسکارسگارد: من درسوئد زندگی می کنم بخاطر آنکه مالیات زیادی می گیرد. کشوری که در آن از گرسنگی خبری نیست. بیمه بهداشت و درمان خوبی دارد و آموزش و پرورش و تحصیلات عالیه اش مجانی است. کشور خوبی است و من دوستش دارم.

مجله گفتگو: تو ترجیح می دهی مالیات بیشتر بپردازی؟

استلان اسکارسگارد: بله حتماً…   آدمهایی مثل من که خوب پول در می آورند باید مالیات بیشتر بپردازند. با مالیات است که همه می توانند به مدرسه و دانشگاه بروند و بهداشت خوبی برای شان وجود داشته باشد.

 این حرف های تو در امریکا خریدار زیادی ندارد

 این حرفی که می زنی خیلی غم انگیزه، چون خیلی از امریکایی ها  از کمک های دولتی استفاده می کنند ولی باور نمی کنند که تحت حمایت دولت هستند.

مثل این است که از کمک برخوردار باشید و بگویید « کی من؟ امکان نداره؟ کجا؟ مگه ممکنه؟ و خوب البته حزب جمهوری خواه ها هم این را می دانند ولی حرفی در باره اش نمی زنند. این اتفاق ها و اعتقادات به وجود می آید چون آموزش و پرورش درست و حسابی در امریکا وجود ندارد.

دوست نداری تو امریکا زندگی کنی؟ اینجا آپارتمان نداری؟

 نه هیچی تو امریکا ندارم ولی برایم فرقی هم نمی کند اگر لازم باشد در امریکا هم زندگی خواهم کرد. یک عالم اتفاق خوب در امریکا صورت می گیرد و گروه زیادی هنرمند و فیلمساز و روشنفکر دارد. نصف امریکا  دیوونه است ولی نصفه دیگر جمعیت امریکا آدم های عاقلی هستند.

 آیا به خاطر سوئدی بودن احساس غرور می کنی؟

 با این چیزهایی که در باره ناسیونالیسم می گویند فکر نکنم  آب من با آنها به یک جوب برود، من ناسیونالیست نیستم. رغبتی هم ندارم پرچم سوئد را در دستانم  به هر سو بگردانم. فکر نکنم از ملی گرایی کسی خیر دیده باشد. من افتخار می کنم به اسکاندینیویا، چون به شیوه ای از مدیریت دست یافتیم که قادر به خلق یک جامعه دلباز و پذیرای تفاوت باشیم. این روزا البته همه، حتی سوئد هم به سمت خصوصی کردن هر چه بیشتر اقتصاد می روند ولی به هرحال این بالا در شمال اروپا، اتفاقات خوبی تجربه شده است.

من شانس داشتم که در بیش از 90 فیلم و سریال بازی کنم ولی همچنان همه چیز برایم جالب و جذاب است. از نظرمن، انسان موجود خیلی جالبی است و به همین خاطر فرصت ها برای همه بوجود می‌آید. من بابت بازیگر سینما بودن احساس خوش شانسی می کنم. خوشایندتر از همه آنکه می تونم خودم تصمیم بگیرم که چه نقشی را بازی کنم.

 چه موقع به این مرحله از بازیگری رسیدی؟

 موقعیت من مثل این نبود که « ستاره ای کشف شده باشد».  سرگذشت حرفه ای من حوصله روزنامه نگارها را سر خواهد برد. شهرت و اقبال بازیگری من خیلی کند بوده است و از جمله معروف خبری نیست که  بگویم « از آن پس زندگی ام از این رو به آن رو شده است». زندگی بازیگری من به خواندن داستان های مارسل پروست شبیه است تا مجلات پر سر و صدای مملو از شایعات هالیوود …

The Talks

http://the-talks.com/interviews/stellan-skarsgard/

More from ونداد زمانی
خوشبینی ساده لوحانه من و مملکت غرق در عذاب
متاسفانه چندین کشور در طی ۳۰ سال گذشته به شدت اذیت و...
Read More