جنگ باطری به جای نفت

دنیای کنونی می رود که یکی از انرژی های اصلی اش باطری باشد. بازار مصرف باطری در همه زمینه های تولیدی تا ۲۰ سال دیگر به ۲۴ تریلیون دلار خواهد رسید.

محققین اقتصاد دنیا می گویند نیاز به باطری لیتیوم-آیون ۱۲ برابر خواهد شد و برای همین رقابت گسترده ایی بین چین، امریکا و اروپا در جریان است.

بعد از چین که به تنهایی ۷۷ درصد انرژی و تولید باطری بازار را در دست دارد اروپا از بازیگران اصلی است. چندین کمپانی سوئدی و آلمانی به پشتوانه حمایت مالی اتحادیه اروپا می روند تا کارخانه های عظیم تولید انرژی باطری در داخل اروپا بسازند.

حکومت امریکا برای مدتها بی اعتنایی و عقب افتادن از چین، با آمدن مدیریت بایدن و سرمایه گذاری عظیمی که در این زمینه شروع کرده است می خواهد سال های غفلت را جبران کند.

دولت امریکا جبهه متحدی از قدرت باطریی سازی یاران همیشگی اش تایوان، کره جنوبی و ژاپن دارد که در ترکیب با کارگر ارزان مکزیکی و منابع کبالت کانادا می تواند در جنگ باطری دوباره نقش اساسی بیابد.

سه شرکت بزرگ ماشین سازی جی ام، فورد و بویژه تسلا هم به سهم خود بخش بزرگی از رقابت برای تولید ارزانتر و عرضه باطری را تدارک دیده اند.

قدرت تولید باطری مدام ارزان تر می شود و این یعنی دوری گزیدن هر چه بیشتر از نفت و زغال… در حال حاضر با مصرف ۱۰۹ کیلو وات انرژی( معمولا برق) می شود ۱ کیلو وات باطری تولید کرد. سوئد قدرت تولید باطری اش بیشتر است چون تولید برقش ارزانتر از هر جای دیگر در اروپا است.

اتفاق علمی و تکنیکی که منجر به یک جهش فوق العاده در ارزانتر شدن تولید باطری صورت بگیرد معادله رقابتها را به هم خواهد زد. امریکا در این زمینه از بقیه شانس بیشتری دارد. هر چند چین و اتحادیه اروپا به شدت در این زمینه نیز برتری های چشمگیر نشان داده اند.

The cutthroat battery war between the U.S., China, and Europe 
https://medium.com/the-next-zeitgeist/who-is-morris-chang-and-why-does-everyone-want-to-be-him-45f2092deb78

https://www.prnewswire.com/news-releases/the-trillion-dollar-battery-war-is-just-getting-started-301235298.html

https://bnef.turtl.co/story/evo-2021/page/2/1

https://twitter.com/sdmoores/status/1375161189576142851

More from ماهان طباطبایی
دو نوع حرف زدن با خود
یک ضرب المثل یونانی می گوید خیلی خوب است که با خودتان حرف...
Read More