درصد بالای سرطان در اسکلت‌های قرون وسطی

تحقیق جدید نشان داده است قبل از اینکه سیگار کشیدن جزو اعمال عادی همه مردم جهان شود و قبل از آنکه انقلاب صنعتی، کارخانه، ماشین و دود پتروشیمی باعث افزایش سرطان شود در دنیای قدیم هم، سرطان جزو دلایل اصلی مرگ و میر بوده است.

تصاویر اسکن و اشعه ایکس از ۱۴۳ اسکلت درون ۶ قبرستان دوران قرون وسطی نشان داده است که برعکس ادعای قدیمی که سرطان دلیل مرگ کمتر از ۱ درصد بشر بوده است جمعا حدود ۹ الی ۱۴ درصد بشر از سرطان فوت می کرد.

محققین متوجه شده اند که برای یافتن علائم سرطان و البته فقط بعضی از آنها، باید روی استخوان بدن دقت بیشتری بکنند. تکنولوژی تصویربرداری اشعه ایکس و اسکن توانست بخش هایی از استخوان اسکلت ها را شناسایی کند که توسط چند نوع سرطان تخریب شده اند.

آمار مرگ و میر انسان معاصر حدود ۵۰ درصد است یعنی نصف بشر قبل از مرگ حتما در بدن شان نوعی از سرطان ایجاد می شود. یک دلیل اساسی برای افزایش بی سابقه سرطان، افزایش میانگین عمر بشر است و خطاهای سلولی در دوران پیری و در نتیجه سرطانی شدن شان، بیشتر می گردد.

یکی از مردم شناسان مرتبط با تحقیق می گوید آمار و یادداشت های تاریخی دلایل اصلی مرگ بشر را جنگها، انواع عفونت ها، قحطی و بیماری های ویروسی قلمداد می کرد. اما حالا می دانیم که سرطان ۱۰ برابر بیشتر از آنچه که حدس می زدیم باعث مرگ بشر می شد. 

263379 web

263378 web

Medieval Skeletons Might Be Hiding a Cancer Rate Far Higher Than Expected

https://www.sciencealert.com/analysis-of-medieval-skeletons-reveals-a-cancer-rate-far-higher-than-expected

The study was published in Cancer. The paper is unavailable as of the time of publishing, but a pre-press proof of the study can be reviewed on Academia.edu.