همه بشر مهاجر است

۱- حدود یک و نیم میلیون سال پیش، نوعی از انسان به نام هوموارکتاس یا صاف قامت، در همه سیاره ما وجود داشتند.

۲- حدود ۲۰۰ هزار سال پیش، انسان امروزی به نام هوموسپین یا انسان خردمند توانست نوع مسلط انواع گونه های انسانی در افریقا بشود.

۳- از ۱۰۰ هزار سال پیش هوموسپین به اقصی نقاط سیاره ما مهاجرت کرد و توانست به خاطر قدرت سخنگویی و هوشمندی بیشتر، بقیه گونه های انسانی نظیر نئاندرتال ها را نیز شکست دهد و بر همه نقاط زمین تسلط پیدا کند.

مهاجرت انسان خردمند ولی هرگز متوقف نشد. اولین کوچ های بشر در حقیقت نوعی مهاجرت جنگی بود برای تصرف منابع و زمین ها و شکار قابل دسترس بقیه انسانها… حمله و مهاجرت جهانی مغولها و مردمی که از آنها می گریختند یک نمونه آشنا برای همه بشر است.

مهاجرت بزرگ بعدی از قرن هفده میلادی شروع شد که هم توام بود با مهاجرت اجباری سیاهپوستان که به عنوان برده کوچ داده شدند. در موج بزرگ بعدی مهاجرت، ۵۰ میلیون اروپایی به قاره امریکا و استرالیا رفتند.

از قرن بیستم مسیر مهاجرت بشر به خاطر تکنولوژی حمل و نقل، آسانتر و گسترده تر شد. این روزها بخش بزرگی از بشر از طریق مهاجرت اجباری ناشی از جنگها، قحطی، بحران های سیاسی و اجتماعی جا به جا می شوند.

مهاجرت اختیاری هم به خاطر گسترش دانش تخصصی شهروندان بسیاری از کشورها و فرصت بافتن شغل با حقوق و منافع بیشتر، افزایش یافته است.

از همان اول تاکنون، بشر همیشه دنبال آرامش و بهروزی خود و خانواده اش بوده است و اگر آن را در سرزمین مادری نتواند به دست آورد مهاجرت کرده است. صد میلیون چینی و هفت میلیون مهاجر ایرانی دو نمونه از صدها جمعیت مهاجر سیاره ما هستند.

مهاجرت همیشه برای بهروزی بشر در آینده و به کرات دیگر هم وجود خواهد داشت.

Homo sapiens and early human migration
https://www.khanacademy.org/humanities/world-history/world-history-beginnings/origin-humans-early-societies/a/where-did-humans-come-from

Human Migration – What it is & Types of Migration
https://titanremovals.com/human-migration-types-migration/

THE PAST, PRESENT, AND FUTURE OF HUMAN MIGRATION
https://omnia.sas.upenn.edu/story/past-present-and-future-human-migration

More from ونداد زمانی
مجلس ترحیم مردی که خودکشی کرد
از چند روز پیش با خبر شدم که مجلس ترحیم مردی متاهل...
Read More