Pussy Riot – موسیقی سیاسی فمینیستی روسی

گروه موزیک شکل گرفته در مسکو یک جمع 12 نفره هستند که ریشه موسیقی شان را باید در گروه های پانک انگلیسی جستجو کرد. بیشترین تاثیرشان را از گروه رادیکال و ضد نژادپرستانه angelic upstarts عاریه گرفته اند، گروه پانکی که قصد داشت پیچیده و پر از ادا و اطوار روشنفکری نباشد. در اواخر دهه هفتاد میلادی  قرن بیستم، موج جدیدی از دل این نوع سلیقه سیاسی ایجاد شد که به سبک !Oi معروف شده بود.

گروه فمینیستی Pussy Riot نیز بر طبق همین اعتقاد، از کلمات پیچیده و موسیقی روشنفکری دوری می گزیند. این نوع موسیقی پانک ترجیح می دهد بیشتر به موسیقی محلی و فولکلور نزدیک باشد. برای آنها صدا و موسیقی شسته رفته یک موسیقی ایده ال نیست.

اعضای گروه روسی که لحن و حالت بسیار سیاسی دارند همدیگر را به نام های ساختگی یاد می کنند. یکی از اعضای دستگیر شده در مصاحبه ای گفته است که:« آنها عضو جدید می پذیرند و صدای خوب داشتن و نواختن درست موسیقی برای عضویت در گروه اصل نیست، فقط باید بتوانند خوب داد و فریاد بکنند»

دختران گروه Pussy Riot، صورت شان را با کلاه های رنگی می پوشانند و بدون برنامه قبلی به یکباره در فروشگاه ها و سالن های مد ظاهر می شوند و اعتراض شان را بر ستمی که بر مردم روسیه و بویژه زنان می رود به صورت جیغ و داد توام با موسیقی اجرا می کنند. قرار اصلی و شعارهای شان بیشتر از همه حکومت دیکتاتوری پوتین را هدف قرار داده است.

اجرای سر زده شان در یکی از کلیساهای معروف مسکو، هم اسم آنها را به سر زبان ها انداخت و هم باعث دستگیری سه عضو و فرار دو عضو دیگر به خارج کشور شد. انها دل خوشی از کلیسا و مذهب ندارند و خواهان برچیدن زندانها هستند.

http://www.angelicupstarts.net/

http://en.wikipedia.org/wiki/Oi!

http://www.huffingtonpost.com/2012/09/26/pussy-riot-poems-a-punk-prayer-yoko_n_1917820.html#slide=1434259

 

More from سعید داورپناه
ترس مردان از قرار گذاشتن
در طی چندین سال گذشته بسیاری از ناظرین اجتماعی بر این واقعیت...
Read More