شرط ازدواجم، نداشتن فرزند است

سلام. ۲۹ ساله هستم و خانواده اصرار به ازدواج دارند. اما من چون تمایل به فرزندآوری ندارم تا الان مقاومت کردم. اما به خاطر اصرارشان، شرط ازدواجم که نداشتن فرزند است را به آنها گفتم؟ آیا شرط غیر منطقی دارم؟ آیا کسی هست چنین شرطی را بپذیرد؟ .

احسان عزیز:

 مقدمتا اینکه، خیلی ها مثل تو فکر می کنند. یکی دو نسل اخیر بشر که بین ۲۰ تا ۴۰ ساله اند به شکل های مختلف نشان داده اند که علاقه ایی به فرزندآوری ندارند.

کاهش شغل های ثابت و مطمئن در اکثر کشورهای جهان، تاثیر مهمی در تصمیم گیری در باره نداشتن بچه یا فرزند کمتر داشته است.

تحقیقات نشان می دهد زنان دنیا به خاطر فرصت تحصیلات و استقلالی که پیدا کرده اند یا فرزندآوری شان را به حداقل رسانده اند یا از فکر داشتن بچه، عبور کرده اند.

سه مذهب ابراهیمی ( یهود، مسیحی و اسلام) به همراه هندوئیسم روی داشتن فرزند بیشتر، خیلی تاکید می کنند ولی در بین آنها نیز فقط فرقه های بسیار سنتی شان، همچنان بیش از ۳ فرزند می آورند و عملا در همه جوامع مذهبی نیز، رشد فرزندآوری در جامعه به سمت منفی شدن می رود.

در خود ایران هم که قوانین و تبلیغات حکومت مذهبی برقرار است درصد تولیدمثل به سمت رشد منفی می رود.

در بسیاری از کشورهای غربی بیشترین میل عمومی برای آنها که بچه می خواهند در محدوده یک فرزند می چرخد.

نگرانی های مربوط به گرمایش زمین و آلودگی محیط زیست و پیامدهای آن هم باعث شده است فرزندآوری مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

این روزها حتی وظیفه نگهداری و حمایت والدین سالمند، به موسسات دولتی و خصوصی واگذار شده است. برای همین افراد برای تامین دوران پیری نیز بچه دار نمی شوند

دلایل و ضرورت های فرزند داشتن تغییر بنیادی کرده است ولی البته شکی نیست که همچنان فرزند داشتن نقش مهمی در پیوند خانوادگی یا ثبات روحی یا ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر را ایفا می کند.

احسان جان تو از آسمانها به محله و جامعه ات نازل نشدی. وضعیت زندگی و تربیت و توقعاتی که شخصیت و نگاه تو را فراهم آورد حتما در بین زنان نسل خودت هم وجود دارد.

پس بهتر است براساس تشخیص و روش و مرام خودت، زوج دلخواهت را پیدا کنی. این کار تامل، دقت و هوشمندی می خواهد و تو حتما از آن برخورداری.

Written By
More from بهمن
چرا آشنایی با یک دختر برای بعضی ها آسان است
من پسری ۲۷ ساله هستم و زمان مواجه با جنس مخالف و...
Read More