کلکسیون عظیم یک داروساز بسیار کنجکاو

دندان کشی در کوچه – فرانسه- حوالی سال ۱۸۰۰

حدود ۱۵۰ سال پیش از یک خانواده مذهبی فرزندی به دنیا آمد به نام « هنری ولکام» که کودکی اش را در یک قبیله سرخپوستی گذراند. از ۱۵ سالگی درون یک داروخانه شروع به کار کرد. بعدها به دانشگاه رفت و داروساز شد و از آن به بعد با یک کنجکاوی سیری ناپذیر مشغول جمع آوری هر چیزی شد که در نظر اول ربطی به تاریخ داروسازی داشت.

دکتر ولکام گاهی حتی کل داروخانه های قدیمی و همه وسایل اندازه گیری و شیشه های دارو را می خرید. از وسایل جراحی تا وسایل ساده دندان کشی و ختنه…

همه آرزوی این کلکسیونر، راه انداختن موزه تاریخ داروها بود. بعدها به لندن رفت و اولین نمایشگاه آثار جمع آوری شده اش را برپا کرد که با موفقیت چشمگیر مواجه شد.

یک سال قبل از جنگ جهانی اول موزه اش را در دانشگاه بین المللی داروسازی لندن ایجاد کرد ولی در طی سال های جنگ  از اهمیتش کاسته شد. موزه  ولکام عملا به خاطر حجم بی نظیر آثار تاریخی و اشیاه عتیقه علمی ، جای کافی برای بازدیدکنندگان  نداشت.

بعدها، بخش بزرگی از آثار به موزه ها و مراکز فرهنگی مختلف اهدا شد و در نهایت مهمترین آثارش به صورت کلکسیون عظیم ماندگار ماند که مردم می توانند در لندن از آن دیدن کنند یا به صورت دیجیتال مورد بازدید قرار بگیرد. ولع خرید و جمع آوری اشیا عتیقه و خیلی قدیمی دکتر ولکام آنقدر زیاد بود که تعداد آثاری که آن موقع جمع کرده بود از موزه لوور فرانسه هم بیشتر بود.

کلکسیون آثار این داروساز کنجکاو و علاقمند به تاریخ دانش دارو و سلامت، در برگیرنده بیشتر از ۹۶ هزار اثر می باشد که ۱۵۰ جعبه اش مختص قطعات ماقبل تاریخ است. اگر کنجکاوی شما هم سیری ناپذیر است حتما به آرشیوه دیجیتالی این کلکسیون ولکام بروید تا ساعت های متمادی پرسه در تاریخ بزنید.

بازوی مصنوعی- حوالی سال ۱۵۰۰
تله آدم گیر – حوالی ۱۷۵۰ – برای گرفتن زندانیان فراری یا بیماران خطرناک
قاشق دارو – حدود ۴ هزار سال پیش – مصر
وسایل پیپ – ۲۰۰ سال پیش
وسیله بررسی بیماری درون واژن – حوالی سال ۱۶۰۰
فروش تیغ ریش تراشی به یک کشاورز – سال ۱۸۲۰
دستگاه بیرون کشیدن سنگ کلیه
پوست بدن تتو دار
امبولانس نظامی – ۱۸۲۰

 

The Wellcome Collection—Perfect Medicine for the Incurably Curious

BROWSE THE WELLCOME COLLECTION ON JSTOR.