روز تولد داروین مبارک

چارلز داروین ۲۱۴ سال پیش در دورانی به دنیا آمد که برای اکثریت مردم، هیچ نسبت فامیلی یا اجدادی یا ژنتیک بین انسان و سایر موجودات قابل تصور نبود. بشر تافته جدا بافته ایی از حیات روی زمین بود.

وقتی داروین ۵ ساله بود زمین شناس معروف ایتالیایی «باتیستا بروچی» این احتمال را مطرح کرد که یک نسبت اجدادی بین همه جانوران ممکن است وجود داشته باشد. نظری که کاملاً نادیده گرفته شد.

کودکی داروین در ضمن همراه بود با ادعای جدید در علم زمین شناسی از اینکه سیاره ما قدمت خیلی طولانی تر  از آنچه که کتابهای مذهبی می گفتند دارد.

همان موقع ها دانشمند فرانسوی لامارک، با بررسی فسیل‌ها مدعی شد که رابطه خیلی به هم پیوسته ای بین فسیل های باقی مانده از جانوران دوران قدیم با حیوانات کنونی وجود دارد که البته مورد تمسخر شدید قرار گرفت.

او در طی تحصیلات پزشکی بدون شک با نظریات مربوط به هم ریشه بودن جانوران آشنا شده بود. در ادامه تحصیلاتش بالاخره به عنوان یک کشیش از کمبریج فارغ التحصیل شد و بلافاصله دعوت سفر تحقیقاتی ۵ ساله بر روی کشتی «بیگل» در امریکای جنوبی را پذیرفت.

در پایان همین سفر بود که به یک ایده به هم پیوسته در باره حیات دست یافت. مشاهداتش نشان داد انواع موجودات زنده می توانند به تدریج تبدیل به نوع متفاوت و جدیدی از حیوانات شوند. ایده ای که با گذشت زمان و گردآوری نمونه های بسیار، او را به این نظریه رساند که همه حیات روی زمین با هم فامیل و از یک ریشه هستند.

به نظر او موجودات زنده برای بقای شان مدام می بایست خود را با محیط تطبیق دهند. گاهی این تطبیق و تغییرات، منجر به ایجاد نوع جدیدی از حیوانات می شود. نظیر اتفاقی که برای انسان افتاد وقتی کاملا از میمون سانان فاصله پیدا کرد و تبدیل به موجود زنده جدیدی گشت.

داروین ذهن علمی داشت به این تفسیر که علم در هر لحظهِ تمدن بشر، فقط بهترین و کاملترین شیوه توضیح همان لحظه است تا وقتی که نگاه همه جانبه تر دیگری جایگزینش شود.

نظریه علمی داروین با وجود همه تغییرات و گسترش و تصحیحاتی که بعد از وی ایجاد شد، توانست همچنان قابل سنجش و بازبینی باقی بماند. بشر هر چه توانایی علمی اش بیشتر می شود نظریه تکامل از ویژگی های بیشتری برای اثبات علمی برخوردار می گردد.

تولدش مبارک

On Darwin’s Birthday, We Appreciate Just How Radical Darwin’s Idea Was

https://evolution-institute.org/on-darwins-birthday-we-appreciate-just-how-radical-darwins-idea-was/

More from ونداد زمانی
فوتبال جزوی از زندگی است اما
تظاهرات سراسری و واکنش جنایتکارانه حکومت اسلامی، بسیاری را به ناگزیر واداشته...
Read More