آیا همه مردان مانند ترامپ حرف می زنند

donald-trump

ماجرای ویدئوی منتشر شده اخیر دانلد ترامپ، کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه امریکا كه در آن با لحن توهین آمیز در مورد زنان صحبت می كند، علاوه بر ابعاد سیاسی آن، باعث ایجاد گفتگوهای بسیاری در بین مردم شده است.

بسیاری از افراد اظهارات ترامپ را محکوم کرده اند اما در مقابل، بسیاری نیز حرف های که وی به طور خصوصی در محیط کاملا مردانه بیان داشته است را امری عادی تلقی می کنند.

یکی از سؤالاتی که در ذهن بسیاری از زنان ایجاد شده این است که «آیا به راستی چنین است؟ آیا واقعا تمام مردان جهان اگر فرصتش ایجاد شود با چنین لحنی در مورد زنان سخن می گویند؟».

اعلام چنین اتهامی به نیمی از جامعه ی بشری با همه تفاوت های عمیق فرهنگی، شخصیتی، خانوادگی، تحصیلی می تواند ناعادلانه و حتی ساده انگارانه باشد. کما اینکه در طی روزهای اخیر مردان زیادی در سراسر دنیا به اشکال مختلف از طنز گرفته تا مقالات انتقادی از این اتهام، آن هم با این شدت و وقاحت، اعلام برائت کرده اند.

با این وجود همه می دانیم که برانداز كردن، مقایسه کردن، نمره دادن به اعضای بدن زنان و تحقیر كردن شان دربسیاری از محفل های مردانه رایج است.

حال، سوال دیگر اینجاست که در محافل خصوصی زنانه چه می گذرد؟  تحقیر مردان در بین زنان هم کمابیش وجود دارد. بعضی از زنان نیز در محیط هایی خودمانی و کاملا زنانه از جملات منفی مانند «مردها همه سر و ته یه کرباسند»، «مردها همه احمق و نابالغ و بچه اند» و یا «مردها قابل اعتماد نیستند» استفاده می کنند.

در بعضی از دورهم جمع شدن ها، زنان و معمولا به شوخی از مردان به عنوان « صندوق پول» یا راننده یاد می کند. زنان در باره مردان ذلیلی  كه برای دید زدن یا لمس بدن زن، تن به هر حقارتی می دهد نیز می گویند. خلاصه اینکه تحقیر جنسیتی مردان در بین زنان هم کم نیست.

نكته قابل تامل این است که در هر دو حالت، هر دو جنس تحقیر می شوند. ادعاهای سرشار از نفرت مانند توپی بین دو گروه دست به دست می شود و شتاب می گیرد. هر چند در پس این دعواهای کودکانه، بلوغی در کار نیست. در این بازی، هر دو گروه زنان و مردان می بازند و به تصاویری له و لورده، نرسیده و نابالغ تبدیل می شوند.

یكی از فرضیات می گوید مردها برای پذیرفته شدن در جمعی که مورد علاقه شان است ناگزیرند با جمع مردان همراهی کنند چون هر نوع مخالفت، آنها را به سرعت از جمع طرد خواهد کرد. برای همین در هر جمع مردانه، بخشی از آنها با وجود آنکه اصلا با تحقیر و توهین جنسی زنان راحت نیستند ولی سکوت اختیار می کنند و حتی همراهی می کنند.

فرضیه دوم بر می گردد به اغراق مردان در باره تعداد کامیابی های جنسی شان … بر اساس این نظریه، برای بخش قابل توجهی از مردان، تعداد سکس بیشتر، نشانه مردانگی و موفقیت است.

اما پژوهش ها نشان داده اند كه رقم حقیقی رابطه های جنسی در میان مردان کمتر از مقداری است که آنها در میان جمع خود اعلام می کنند. افزایش این «رقم»، گاهی مردان را وا می دارد به رابطه ی جنسی با زنانی تن بدهند كه حقیقتا میلی به آنان ندارند. مردان در ضمن نگران هستند که به هیچ زنی جواب رد ندهند مبادا که هویت مردانه شان آسیب ببیند.

در بخشی از فرهنگ مردانه، حتی عشق و عاشقی نیز مورد تمسخر قرار می گیرد و  مردانی كه عاشق می شوند، برای حفاظت از هویت خود، مجبور می شوند احساسات خود را از جمع مردان پیرامون مخفی نگاه دارند.

اما سناریویی را درنظر بگیرید كه در آن تعریف مردانگی نه تحقیر زن بلكه احترام به او، حمایت و حفاظت از او باشد. گروهی از مردان را در نظر بگیرید كه مفهوم «مردانگی» در میان آن ها نه به تعدد روابط جنسی، بلكه به كیفیت و معنای آن باشد. مردانی را در نظر بگیرید كه برای حریم بدن خود احترام و ارزش قائل هستند و برای بالا بردن رقم تعداد سكس، به هر رابطه ی جنسی ناخواسته ای آری نمی گویند.

فرهنگ مردانه ای كه در آن «عشق ورزیدن» از سوی مردان نه یك ضعف بلكه یك توانایی مردانه، قدرتمند و ارزشمند تلقی می شود.

زنانی را تصور كنید كه در جمع های زنانه از مردان با عشق و احترام یاد می كنند و استفاده از ابزارهای زنانه نظیر عشوه گری به منظور سوء استفاده از مردان، با انتقاد زنان دیگر در گروه مواجه شود.

در همین لحظه، گروه های انسانی بی شماری در سرتاسر جهان و همین طور ایران، به چنین ارزش هایی باور دارند و در گفتار و كردار خود به آن جامه ی عمل می پوشانند. چالش اصلی، نه در ایجاد چنین فرهنگی بلكه در بسط دادن هر چه بیشتر آن است. اگر حتی خودمان تا دیروز ناآگاهانه از چنین رفتاری استفاده می كردیم، از امروز، این عادت مخرب را ترک کنیم.

بدانیم که تنها نیستیم و افراد زیادی در جهان مانند ما می اندیشند. بنابراین جرأت کنیم و بار دیگر كه در محافلی خصوصی با توهین و تحقیر در مورد گروه جنسیتی دیگر مواجه شدیم، در مقابل آن مقاومت كنیم، به چنین شیوه حرف زدن تن ندهیم و آرام و محترمانه انتقاد خود و دلایل آن را اعلام كنیم.

بهار پرتو – رواندرمانگر
تورنتو- اكتبر ٢٠١٦
لینک کامل مقاله
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3136327/Men-lie-height-sexual-partners-feel-masculinity-threatened.html

More from بهار پرتو
ترانه « نامهربون» فتانه، الگوی یک رابطه ناسالم
https://youtu.be/NkJwfNwAQOo?t=21s ترانه قدیمی «نامهربون» به خوانندگی فتانه، با موزيك شش و هشت، شاهكار...
Read More