دعوای عادلانه در زندگی زناشویی

wed-fightfair-web

 جان تش یکی از معروفترین شخصیت های رادیویی آمریکاست. برنامه ی یک ساعته ی او  «خرد برای زندگی» طرفداران بسیاری در سرتاسر آمریکای شمالی دارد. او هر شب نکته های ظریفی درباره شیوه های بهتر زندگی کردن در برنامه ی خود ارائه می کند. از سلامت و پول گرفته تا کار و عشق. در اینجا چند نکته درباره  برقراری ارتباط راحت تر  میان زوج ها را با هم مرور می کنیم.

چه چیزی بین زوج ها و کاندیداهای ریاست جمهوری مشترک است؟ شاید مناظره های خسته کننده. ولی بر خلاف کاندیداهای ریاست جمهوری، در مجادلهِ میان یک زوج هر دو نفر می توانند خشنود بمانند. فقط کافی است چند نکته را در نظر بگیریم:

این بازی برنده و بازنده ندارد

از خوشحال بودن خشنود شویم، نه از برنده شدن. اگر من درست بگویم، یعنی زوج من اشتباه می کرده. اگر من برنده باشم، یعنی زوج ام بازنده است. ولی احساس مقصر بودن و بازنده بودن برای یک رابطه ی عاشقانه مضر هستند. شما عاشق او هستید پس نباید بگذارید این احساس به او دست بدهد. شاید بهترین راه برای پایان دادن به همچین مجادله ای به کار بردن این عبارات باشد: از این زاویه به موضوع نگاه نکرده بودم؛ متوجه هستم که من هم در به وجود آمدن این مشکل نقش داشتم.

شما به یک اندازه حق دارید

نوبت را رعایت کنیم. یکی از دلایلی که بسیاری از زوج در هنگام جر و بحث عصبانی می شوند این است که مدام وسط حرف همدیگر می پرند. برای همین هر دو نفر فکر می کنند آنطور که باید نتوانسته اند نظرات خود را بیان کنند. کاندیداهای ریاست جمهوری از یک ناظم برای کنترل زمان جلسه استفاده می کنند. در هنگام مجادله هم زوج ها می توانند از ساعت های کوکی برای تعیین وقت خود استفاده کنند.

آرام بمانید

از این عبارات استفاد نکنیم: داری احساسی برخورد می کنی؛ داری شلوغش می کنی؛ لازم نیست حالت تدافعی بگیری؛ آرام باش؛ قاطی نکن! بدترین روش برای بدتر کردن یک جر و بحث استفاده از عباراتی است که احساسات طرف مقابل را تحقیر می کنند. اگر واقعا فکر می کنیم که دارد شلوغش می کند، پس بهتر است ما آرام باشیم. اگر به شکوه های او بی اعتنایی کنیم و یا احساسات اش را برانگیزانیم، قضیه بیشتر بسط پیدا خواهد کرد. اگر آرام باشیم، او هم آرام می شود. و اگر یکی از عبارات فوق را به کار برد، باید بگوییم: “این مسئله برای من مهم است، خواهش می کنم به حرف های من گوش کن!”

سوال بپرسید

جک کنفیلد نویسنده ی کتاب های خود درمانی، می گوید هنگام سوال پرسیدن بهتر است سه جنبه را رعایت کنیم: اول سوالات واضح بپرسیم، به طوری که طرف مقابل نظرش را در مورد آنچه که دقیقا ما می خواهیم بدهد.

دوم، سوال خود را با اعتماد به نفس مطرح کنیم. اگر در مورد سوال خود تردید و رودرواسی داریم، جوابی هم که خواهیم گرفت، صادقانه نخواهد بود. آماده باشیم که انتقاد ها را بشنویم و حالت تدافعی نسبت به آنچه که دوست نداریم بشنویم، نگیریم. کنفیلد حتی معتقد است که باید پذیرای رنجیده شدن بود، چرا که این موضوع باعث تحریک شدن فرد به سمت هدف های بهتر و سالم تر می شود.

و سوم اینکه از هر کسی که می توانیم سوال بپرسیم. سوال پرسیدن از زوج، دوست، آشنا، همکار، و دیگران می تواند کمک کند تا به مراتب بهتری در عادات و رفتار برسیم . با سوال پرسیدن از دیگران اطلاعات بسیار مفیدی درباره خودمان بدست می آوریم.

وبلاگ بهزاد فرضی پور

Fight Fair In Your Relationship, by Mike Christian

http://www.tesh.com/story/love-and-relationships-category/fight-fair-in-your-relationship/cc/13/id/24110

Improve Your Relationships In 4 Easy Steps, by Jennifer Boller

http://www.tesh.com/story/health-and-well-being-category/improve-your-relationships-in-4-easy-steps/cc/6/id/24445

http://www.freedigitalphotos.net /

.

More from بهزاد فرضی پور
روابط اجتماعی ما به چه سمتی می روند؟
به نظرم می رسد وسایل ارتباطی امروزی درحال حذف ابراز احساسات  برای...
Read More