هفت ملای مسیحی و سرگذشت لازاریلو

نزدیک به 500 سال پیش، در حالی که اروپا زمزمه های رنسانس را شروع کرده بود اسپانیا و کلیسای کاتولیک آن، با سرسختی تمام در مقابل تغییرات ایستادگی می کردند. حکومت مذهبی و بسیار ثروتمند و فاسد اسپانیا با دادگاه های تفتیش عقاید، فرمان آتش زدن و کشتن، شکنجه و مصادره اموال مردم، اروپا را در یک حالت ترسناک قرار داده بود.

درست در اوجِ بگیر و ببندهای شوالیه های مذهبی اسپانیا، در  اواسظ قرن 16 میلادی، قصه «سرگذشت لازاریلو» توسط نویسنده بی نام، به فاصله دو سال در اسپانیا و شمال اروپا منتشر گشت. این داستان در باره زندگی یک پسرک فقیر بود که بهمراه یک گدای کور ناخواسته وارد ماجراهای فساد و ریا در دستگاه مذهبی :می شوند. به قول منتقدین،این داستان با خود سه نوآوری آورد 

۱- در دوره قرون وسطا، داستان های عیاران و پهلوانانِ جنگ های صلیبی با جانفشانی های خالصانه شروع می شد ولی به دلیل سلطه مهیب اشرافیت و کلیسا، نمی توانست بازگو کننده جنایت های کلیسا و چپاول مردم باشد. افشای فساد و دزدی در دستگاه مذهبی، اولین بار در «سرگذشت لازاریلو» در برابر ادبیات قرون وسطا ترسیم شده بود.

۲- در «سرگذشت لازاریلو» دوز و کلک های اعضای کلیساها برای تجمع ثروت چنان با دقت ترسیم شده است که بعدها داستان فوق به عنوان سند تاریخی نیز مورد توجه قرار گرفت.

لازاریلوی جوان و خیلی زیرک در طول سفر طولانی خود از کودکی تا بزرگسالی، مستخدم هفت مرد می شود که در اصل، نماینده 7 رتبه شغلی در درون کلیسا بودند. به تصویر کشیدن یک پسرک فقیر و بی سرپرست به عنوان قهرمان داستان به نوبه خود دومین تغییر اساسی است که در دوره رنسانس توسط «سرگذشت لازاریلو» در مقابل ادبیاتِ شوالیه ها و شاهنامه های اشرافی به وجود آمد.

۳- «سرگذشت لازاریلو» سرشار بود از هوسرانی و چشم چرانی های کشیش ها٬ اسقف ها و کاردینال ها و به همین دلیل توانست ادعای تقوا و معصومیت مذهبیون را بی اعتبار سازد.

 در یکی از قسمت های قصه نقل شده است که یک یک کشیش به مردی که در بازار گلابی می فروخت می گوید چه گلابی درشتی داری. جمله کشیش هنوز تمام نشده بود  که مرد گلابی به دست، به باغ خانه اش می رود و  درخت گلابی را از ریشه کنده از ترس دادگاه بی در و پیکر « انگیزاسیون»،  تقدیم روحانی شهر می کند. داستان زندگی لازاریلو بعد از انجیل، معروفترین کتابی بود که همه اروپا برای یک قرن از آن حرف می زد.

متن داستان به انگلیسی

the picaresque novel

More from ونداد زمانی
چرا آزادی هم حق است و هم تکلیف
در اوج تظاهرات سراسری دی ماه اخیر، با خبر شدم تجمع حمایتی در...
Read More