تفاوت علمی مردان و پدران

PicMonkey Collage

پدر شدن مردان را تغییر می دهد. تحقیقات انجام شده گواه از این دارد که تغییرات قابل ثبت در مغز پستانداران مذکر به وقوع می پیوندد. از قدیمی ترین آنها یادداشت علمی است که نشان می دهد بافت های عصبی جدیدی در مغز موش های تازه پدر شده ایجاد می شوند که باعث می شود موش های فوق، عاطفه، احساس دلبستگی و حس حفاظت شان بیشتر شود و مدام در اطراف در اطراف لانه فرزندان شان باشند.

 دود از کنده بلند می شود

گزارشی اکادمی ملی دانش حکایت از آن دارد که پدران مسن بالای 30 سال، فرزندان شان از طول عمر بیشتری برخوردار خواهند بود. در تحقیق فوق ذکر شده است که « تلومرس» که تکه پایانی کروموزوم را در بر می گیرد و نقش جلوگیری از اضمحلال سلول را بر عهده دارد در فرزندانی که از پدر بالای 30 سال تکوین یافته اند طولانی تر است

 فداکاری مردانه

اغلب پدران می پذیرند که با آمدن فرزند، قرار است از خودگذشتگی به خرج دهند و این کار نیاز به تغییرات شیمیایی در بدن شان دارد.  مطالعات انجام شده بر روی 600 مرد فیلیپینی نشان داد که طبیعت با کم کردن هورمون « تستوسترون» به مردان کمک می کند تا احساسات و رفتار محبت آمیزتری از خود بروز دهند. .

  پدران سالم تر می شوند

به نظر می آید پدر شدن فقط از خودگذشتگی نیست و مزایایی هم دارد. ثابت شده است که مردان صاحب فرزند از سلامت بیشتری برخوردار خواهند بود. در این بررسی عنوان شده است که مردان مجرد بدون فرزند شانس ابتلا به بیماری های قلبی شان بیشتر است.  بررسی سلامت 138 هزار مرد در جمع بندی عمومی نشان داده است که درصد بیماری های  مربوط به قلب در پدران کمتر است.

  تو دیگر چه بابایی هستی؟

ناگفته نماند که تقریبا در همین دوران، تحقیق دیگری در مجله « لنسنت» منتشر شده است که بر عکس گزارش قبلی، گواهی می دهد فرزندانی که تنوع ژن « ایگرک» پدر را به ارث می برند 50 درصد بیشتر از سایر فرزندان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

بیخود نیست لطیف شدی؟

در تحقیقات جمع اوری شده توسط دانشگاه ایالت اورگونِ امریکا، این نتیجه گیری حاصل شد که پدران زیر 30 سال کمتر مشروب می نوشند، کمتر سیگار می کشند و از همه مهمتر درصد آمار خلاف در آنها کمتر از مردان بدون فرزند است. مدیر تیم بررسی دانشگاه فوق می گوید: « تحقیق ما نشان می دهد پدر شدن تحولی است که تاثیر اساسی آن، حتی بر مردانی که خطر ارتکاب جرائم شان بالاست نیز مشهود است».

 

http://blogs.smithsonianmag.com/ideas/2012/06/deconstructing-dad-2

telomeres

منبع تصویر

کمپین سلفی سبیل مردان ایرانی

 

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
بهترین آدم‌ها معمولا تنها هستند
۱ – تنهایی اجتناب ناپذیر است تنهایی، بخش غیرقابل گریز در زندگی...
Read More