شاهد تباه شدن جوانیم هستم

David Renshaw entitle A Northern Romance
David Renshaw entitle A Northern Romance

سنگ صبور عزیز سلام
جوانی 24 ساله هستم دانشجو، از نظر قیافه مشکلی ندارم اما به علت اعتماد به نفس کم هیچوقت نتونستم با دختری به صورت واقعی ارتباط داشته باشم و اغلب مجبور به دوستی به صورت مجازی بوده ام. بعضی وقتا تو جمع دوستا وقتی از عشقشون حرف میزنند چیزی جز حسرت خوردن برام نمونده، و همینجور شاهد تباه شدن جوانیم هستم. یا گاهی اوقات شده ک از دختری خوشم اومده و مطمئن بودم ک اگه بهش پیشنهاد میدادم رد نمی کرد اما هرگز جرات جلو رفتن و حرف دلم رو گفتن و نداشتم و پیش خودم گفتم ک اگه یه درصد احتمال اینکه نه بگه چیکار کنم؟ خیلی شرایط دست به دست هم داده و اعتماد به نفسم کم شده مثل بی پولی و شرایط خانواده و …

مهرداد عزیز

طوری از نداشتن اعتماد به نفس حرف می زنی که انگار یک شال ابریشمی است که نداری یا هنوز نخریدی یا قرار نیست نصیبت شود. مهرداد جان اینکه می خواهی صد درصد مطمئن باشی که جواب رد نشنوی اسمش نداشتن اعتماد به نفس نیست. این جواب مطلق و بی برو برگردی که دنبالش هستی و کمتر از آن را نمی توانی تحمل کنی غرور نام دارد.

برای همین اجازه بده کمی در باره یک توقع کمی نامطبوع که به لحاظ تربیتی تبدیل به یکی از خصوصیات مردانه شده است حرف بزنم. این احساس مغرورانه  که در  سایه آن بخشی از ما خودمان را پنهان می کنیم از صفتی کمابیش نامناسب بر می خیزد که برگردان انگلیسی اش می شود Entitlement. ما نمی توانیم بپذیریم که جواب رد بشنویم چون به طور غریزی و سنتی در طول تاریخ این توقع و شانس نصیب ما شده بود که تصمیم گیرنده و انتخاب کننده باشیم.

مهرداد عزیز درست به همین خاطر است که در پایان نامه  به موضوع پول و نداشتن پشتوانه خانوادگی اشاره می کنی. مثل روز روشن است که متاسفانه به خاطر وضعیت اقتصادی و گرانی نفسگیر، بدون پشتوانه و حمایت جدی یک خانواده کمابیش متوسط به بالا، یک مرد جوان ایرانی نمی تواند به فکر عملی ساختن انتخاب و تصمیمش برای ازدواج باشد.

دانستن این نکته حداقل به ما می آموزد به خودمان یاداوری کنیم جسارت و ریسکی که برای آشنا شدن به کار نمی بریم ربطی به اعتماد به نفس کمتر یا ضعف شخصیتی ما ندارد. تو، مهرداد عزیز در ضمیر ناخوداگاهت به این شعور رسیدی که بی گدار به آب نزنی. به عبارتی دقیق تر تو فهمیدی که انتخاب تو و حق و توقع تو متاسفانه کافی نیست.

اینکه چطور مردان جوان ایرانی با وجود انواع محدودیت ها، شرایطی فراهم می کند که می توانند دل به دریا بزنند و دوست، معشوق و یا همسر اختیار کند نشان می دهد که با وجود سختی ها و با وجود از دست رفتن توقع و حق همیشگی، همچنان امکان یافتن عزیز و همراه وجود دارد.

مهرداد عزیز انسانها بی دلیل اشرف مخلوقات نشدند. مهمترین ویزگی انسان، تطبیق با شرایط  جدیداست. تو قدم اول را برداشتی و  حتما دیر یا زود، میل دوست داشتنی ات برای یافتن همدمی که شریکِ شور جوانی ات باشد به تو شهامت لازم را نشان خواهد داد تا راهکاری پیدا کنی که شاهد تباه شدن جوانی ات نباشی.

از نه نترس و  مطمئن باش که جواب رد شنیدن اصلا ربطی به شخصیت و هویت تو ندارد. مهمتر از همه این را بپذیر که این روزها هم تو حق انتخاب داری و هم طرف مقابل تو … بدون هیچ محذوریتی به فردی که فکر می کنی برایت جذاب و دوست داشتنی است مردانه و نجیبانه ابراز علاقه کن و بگو چه احساسی داری. در ضمن با همان قدرت و نجابت بعد از شنیدن جواب رد از ماجرا عبور کن. سلیقه ها و نیازها و موقعیت و انگیزه افراد با هم فرق فرق دارند. همین.
بهمن

Written By
More from بهمن
مردان با رفتارشان ابراز عشق می‌کنند
به نظر نویسنده مسائل زناشویی آقای «جیمز مایکل ساما»، مردان معمولا از...
Read More