هیچ چیز آسانتر از تغییر روحیه نیست

خوشبین

تعریف علمی خوشبینی به قول محققین مرکز پزشکی « Mayo Clinic» این است که: « بپذیریم اتفاقات بد باعث عقب نشینی و کندی اعمال خواهند شد ولی دیر یا زود قابل حل خواهند بود».

خانم سگرستروم استاد روانشناسی دانشگاه کنتاکی امریکا و نویسنده کتاب « شکستن قوانین مورفی» می گوید خوشبین ها به جای تسلیم شدن در برابر موانع و محدودیت ها، با تمام قوا به مشکلات هجوم می برند و راه های مختلف حل ان را پیگیری می کنند

او می گوید: « آدم واقعگرایی هستم. می دانم که در یک دنیای نابرابر و مملو از ناگواری ها زندگی می کنیم و به همین دلیل فقط به احساس خوشبینی بسنده نمی کنم. اما نمی توانم بپذیرم هر چیزی که در مسیر اشتباه افتاد قرار است پایان نافرجامی داشته باشد. خوشبینی، فقط مثبت دیدن زندگی نیست بلکه بهانه ایی است برای ایجاد بردباری و تحمل در برابر مشکلات زندگی.

او معتقد است افراد خوشبین سعی می کنند به دنبال نتیجه مثبت در شکست ها، ناکامی ها و حوادث ناگوار باشند. وی در 16 سالگی، شاهد مرگ مادرش به خاطر بیماری سرطان بود. برداشت وی از حادثه تلخ فوق این بود که طوری زندگی کنم که انگار امروز آخرین روز حیات من است.

با وجود آنکه تحقیقات علمی ثابت کرده است که خوشبین بودن ارثی است ولی نحوه تربیت و موقعیت رشد انسانها، عامل تعیین کننده ایی برای خوشبینی می باشد.

به نظر خانم سگرستروم هیچ چیز آسانتر از تغییر روحیه نیست. او می گوید خوشبینی در عمل یعنی اینکه: « مقدمتا کاری را که باید شروع کنید انجام دهید چون احساس خوب ناشی از آن، بعداً ایجاد می گردد. منتظر انگیزه و انرژی در ابتدای تلاش تان نباشید. برای شروع کافی است ادای به سرانجام رساندن یک کار را مد نظر قرار دهید تا آنکه بالاخره آن را عملی سازید». به عبارت دیگر افراد می توانند به خود القا کنند که خوشبین هستند و از طریق آن بیاموزند که خوشبین باشند.

اگر شما خوشبین باشید به احتمال زیاد بعد از چندین تلاش ناموفق باز هم تلاش خواهید کرد. جالب توجه این است که در حین تلاش مستمر، طبیعتاً شانس موفقیت هم بیشتر خواهد بود. خانم سگرستروم می افزاید که حتی اگر در یک تصمیم، نتیجه دلخواه کسب نشده باشد ولی تجربه همه مسیرهای آزموده شده در حل مشکل بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

JANE E. BRODY

http://well.blogs.nytimes.com/2012/05/21/a-richer-life-by-seeing-the-glass-half-full/

Mayo Clinic

Breaking Murphy’s Law,” Suzanne C. Segerstrom

http://www.amazon.com/Breaking-Murphys-Law-Optimists-Pessimists/dp/1593855923

https://web.telegram.org/#/im?p=@marderoozmedia

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
چرا من همچنان مجرد هستم
شکی نیست که بخش بزرگی از آدمها، این روزها مختارانه تصمیم می...
Read More