آیا زنان زیبا به خودی خود خوب هم هستند

یک حس عمومی وجود دارد که زنان جذاب و بسیار زیبا به خودی خود خوب هم هستند.  انگار که زنان جذاب یک هاله  مقدس بر سرشان است که مردان را وا می دارد بدون هیچ شناختی برای شخصیت آنها حساب مثبت باز کنند.

507296847-600x600

اجازه دهید به تحقیقی اشاره کنیم که سعی کرده است به دنبال  یافتن این جواب باشد که چرا زنان جذاب از نظر مردان، اجتماعی تر و خوش اخلاق تر، راحت تر و مهربان تر به نظر می آیند؟

در این تحقیق و در مرحله اول از تعدادی زن  خواسته شده است که در حین فیلمبرداری از آنها، سئوالات یک سنجش را جواب دهند. سئوالاتی نظیر اینکه آیا افراد خجالتی یا متواضعی هستند؟  آیا به سنت ها و ارزش های جامعه احترام می گذارند؟ آیا اهل تفریح و بی بند و باری هستند؟

در مرحله دوم، ویدئوی صامت تهیه شده از مرحله پاسخگویی به سئوالات را به مردان شرکت کننده در این تحقیق نشان دادند. در این قسمت از مردان خواسته شد نسبت به شخصیت و خصلت های آنها نظر دهند.

محققین با نتایجی که از واکنش مردان به دست آوردند متوجه شدند که هر چه جذابیت و زیبایی ظاهری زنان ( در یک تعریف عمومی) بیشتر بوده است نظر مردان نسبت به خصوصیات شخصی آنها نیز مثبت تر بوده است.  زنان هر چه جذاب تر بودند مهربان تر و اجتماعی تر و خلاق تر به نظر می رسیدند..

انسان ها برحسب قضاوت خودشان، برای آنهایی که زیباتر هستند اعتبار و احترام بیشتری قائلند چون به طور غریزی دریافته اند که آنها سالم تر هستند. چون جامعه، مدام به آنها لطف می کند.

افراد جذاب از مشکلات کمتری برخوردار می شوند. شادتر هستند و مشکلات سر راه شان، راحت تر حل می شود. آدم های جذاب شانس ازدواج، تولیدمثل و حتی شانس به دست آوردن شغل، برای شان بیشتر است.

نکته مهم تر این است که در سنجش گردآوری شده مشخص شد زنانی که از نظر فیزیکی برای مردان جذاب تر بوده اند تصویر خوبی از خودشان نداشتند و فکر نمی کردند اجتماعی و مهربان و مسئول هستند

 

The “Halo” of Hot Women – Dr. Dylan Selterman

http://www.scienceofrelationships.com/home/2012/12/4/the-halo-of-hot-women.html

Dion, K., Berscheid, E., & Walster, E. (1972). What is beautiful is good. Journal of Personality and Social Psychology, 24, 285–290. doi:10.1037/h0033731

Langlois, J. H., Kalakanis, L., Rubenstein, A. J., Larson, A., Hallam, M., & Smoot, M. (2000). Maxims or myths of beauty? A metaanalytic and theoretical review. Psychological Bulletin, 126, 390–423.

Segal-Caspi, L., Roccas, S., & Sagiv, L. (2012). Don’t judge a book by its cover, revisited: Perceived and reported traits and values of attractive women. Psychological Science, 23 (10) 1112–1116.

More from ماهان طباطبایی
ما به خاطر داشتن «تئوری ذهن»، انسان هستیم
ویژگی انسان، داشتن« تئوری ذهن» است. یعنی اینکه می تواند تشخیص دهد...
Read More