یکی از ریشه های تروریسم

Scott Atran, an anthropologist at the University of Michigan in Ann Arbor and the Centre National de la Recherche Scientifique in Paris
Scott Atran, an anthropologist at the University of Michigan in Ann Arbor and the Centre National de la Recherche Scientifique in Paris

در این دنیای بسیار پیچیده و سرشار از تنوع نظرات  بد نیست نگاهی داشته باشیم به تحلیلی که استاد موسسه ملی مطالعات علمی پاریس و دانشگاه میشیگان از ماجرای ترور در پاریس ارائه داده است. مردم شناس امریکایی Scott Atran که سال ها تحقیقات میدانی خود را به گروه های رادیکال اسلامی در خاورمیانه و اروپا اختصاص داده است به تازگی از سفر پاریس و بازدید از محله های مسلمان نشین آن برگشته است. این هم گوشه ای از مصاحبه وی با مجله Nature

چه دلایل اجتماعی و فرهنگی زمینه ساز حمله پاریس بوده است؟

برعکس امریکا که مهاجرین می توانند در فاصله یک نسل به یک موقعیت میانگین اجتماعی و اقتصادی و تحصیلی دست یابند مهاجرین به اروپا باید سه نسل از زندگی شان در غربت بگذرد تا به سطح زندگی معمولی دسترسی پیدا کنند.

در کشورهای اروپایی جمعیت فقیر و کم سواد بین ۵ الی ۱۹ برابر بیشتر از دیگران شانس به زندان افتادن دارند. این نسبت بالای زندانی برای جمعیت حدود ۸ درصدی مسلمان فرانسه نیز صدق می کند. بین ۶۰ الی ۷۵ درصد جمعیت زندانیان فرانسه را مسلمانان تشکیل می دهند. اتفاقی که از نظر آماری بسیار شبیه رابطه نسبی جمعیت جوان سیاهپوست امریکا و درصد زندانیان در امریکا است.

تفاوت بین امریکا و اروپا در این است که برای جوانان محروم اروپا یک ایدئولوژی جذاب وجود دارد که با آن احساس راحتی می کنند. علاقه جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ ساله فرانسوی و نه فقط مسلمانان به ایده های داعش خیلی بیشتر از آنچه هست که همه می دانند. بر اساس آخرین سنجش ۲۷ درصد جوانان به اهداف تروریستها تمایل دارند.

جهادی ها تنها سیستم فکری هستند که به نظر آنها کارایی دارد. امید و جذابیتی که در حال رشد است. قهرمانانه است و حرفش هم مشخص است. به جوان های از هر کجا رانده و درمانده می گویند: « هیچکس به فکر شما نیست. ببینید چکارها می شود کرد. ما می توانیم دنیا را تغییر دهیم»

البته که می توانند دنیا را به آشوب در بیاورند. کافی است نگاهی بیفکنید به ۳ تروریستی که یک هفته کامل از توجه دنیا را نصیب خود ساخته اند. همه فرانسه را به حرکت و تکاپو انداخته اند و به نظر می آید سودش از تلفاتی که داده اند بیشتر بود.

 

Looking for the roots of terrorism
Anthropologist Scott Atran has done extensive field interviews with would-be and convicted terrorists.
Sara Reardon

http://www.nature.com/…/looking-for-the-roots-of-terrorism-…

More from ترجمه ونداد زمانی
پله، فوتبال و خدا
این سومین باری است که از مجله اینترنتی « گفتگو» که مصاحبه...
Read More