چند باور غلط در باره لباس زمستانی

classic_winter_scene_painting-wallpaper-1024x768

اگر لباس گرم بپوشیم سرما نمی خوریم

این پند مادرانه برای پیشگیری از بعضی مریضی ها خوب است بویژه اینکه قدرت دفاع بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها به خاطر حفظ حرارت درون کاهش نمی یابد ولی بیش از ۲۰۰ نوع ویروس و باکتری به طور معمول در محیط پیرامون همه وجود دارند که می توانند از مسیرهای متنوع به ما منتقل شوند.

حرارات بدن بیشتر از همه از طریق سر از دست می رود

هیچ ویژگی مخصوصی در سر افراد وجود ندارد که باعث شود  بدن سریعتر دمایش را از دست دهد. هر جای بدن که پوشیده نباشد بدن بخشی از حرارت درونی را صرف گرم کردن همان نقطه خواهد کرد.

البته به دلیل آنکه نسبت اندازه سر بچه ها به بدن شان خیلی بیشتر است لخت بودن سطح سر در زمستان بخش قابل توجهی از بدن شان را در مقابل سرما قرار خواهد داد. برای همین کلاه و شال  پوشش برای بچه ها ضروری است.

مردان و زنان طاقتِ سرمایی مشابه دارند

بدن انسانها بر اساس سرمای بیرون شروع به نگهداری حرورت درونی می کند که به آن آغاز احساس سرما the set point temperature می گویند. چون تحمل سرما در دست ها و پاهای زنان کمتر از مردان است برای همین سطح آغاز یا سطح طاقت سرما در بدن زنها حدود ۳ درجه بیشتر از مردان است. به عبارت دقیقتر شاید بدن مردان در دمای ۱۴ درجه شروع به ثابت نگه داشتن حرارت بدن کند ولی برای زنان٬ شاید دمای ۱۷ درجه احساس سرد شدن را گوشزد کند.

چند لایه پوشیدن بهترین راه حلِ مقابله با سرما است

این حقیقت دارد که چندین لایه لباس پوشیدن برای افرادی که مشغول تلاش فیزیکی در محیط بیرون هستند بهتر است و می توانند بر اساس حرارت بدن شان از لایه ها بکاهند یا بر آن بیفزایند ولی پوشیدن یک لباس گرم که بازدارنده سرما است می تواند به خوبی چندین لایه لباس٬ حرارت بدن را حفظ کند.

برای لایه لایه پوشیدن بهتر است لباسی که در تماس با پوست بدن  است را از پارچه های  مصنوعی انتخاب کنیم بعد لایه ایی از جنس کاموا و طبیعی و بعد یک لایه دیگر از پارچه مصنوعی…

مشروب بدن را گرم می کند

مشروب احساس گرمتری ایجاد می کند چون با رقیق کردن خون و هجوم آنها به سطح پوست٬ احساس گرمای مطبوع را ایجاد می کند ولی خود این عمل باعث از دست دادن حرارت درونی بیشتر می شود.

نوشیدن الکل باعث افزایش لرزیدن  می شود که دفاع طبیعی بدن برای بالا نگه داشتن دمای داخلی است. افزایش لرزیدن مترادف با سرد شدن سریعتر بدن خواهد بود. مهمتر از همه اینکه٬ نوشیدن مشروب بر قدرت تصمیم گیری مان تاثیر مستقیم می گذارد و درصد خطای ما را افزایش می دهد.

 

منبع: دائرالمعارف بهداشت دانشگاه روچستر

Myths and Tips About Dressing for Winter –  Kolbus, Karin, RN, DNP, COHN-S

http://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=1&ContentID=696

More from مهرانگیز پاشا
مردان جوان ایرانی از آمل تا جاسک
به نظر ما، عکاس ایرانی محمد رودگلی یک مورخ به تمام معنا است....
Read More