تقلید، موثرتر از کشف و اختراع است

مایکل توماسلو نویسنده کتاب « ریشه های فرهنگی شعور انسان» معتقد است در شکل گیری و تحول تکنولوژی، تقلید نقش موثرتر از اکتشاف و اختراع داشته است. او که از مدیران مرکز تحقیقات روانشناسی و مردم شناسی « مکس پلنک» آلمان است می گوید باید کم کم دست از بزرگ نمایی نابغه ها برداریم چون انتقال دانش و اطلاعات و تصحیح قدم به قدم تکنولوژی عملا توسط هزاران مقلد صورت می گیرد.

شامپانزه می تواند یاد بگیرد که در ازای شستن یک ظرف، پاداشی بگیرد. شامپانزه قادر به تقلید بسیاری از کارهای ما است. ولی شامپانزه ظرف شسته شده را هم در ازای پاداش می شوید چون مقلد باهوشی نیست.

مایکل توماسلو معتقد است اصلا فرق انسان با سایر پستانداران این است که ما با دقت تمام تقلید می کنیم و مهمتر از همه اینکه می دانیم چرا تقلید می کنیم. انسان ها می توانند با تقلید٫ دستاورد بشر قبل از خود را ضبط و ثبت کنند و این کاری است که در سایر پستانداران اتفاق نمی افتد. شامپانزه ها و سایر حیوانات ناگزیرند از طریق تجربه و خطا٬ اعمال والدین شان را تقلید کنند و این اتفاق مدام تکرار می شود.

مایکل توماسلو می نویسد: « تقلید یک تکنولوژی یعنی محتویات یک ذهن خلاق در اختیار بسیاری از اذهان باهوش دیگر قرار گرفتن» از این زاویه دید٬ مسئله اصلی اختراع و اکتشاف نیست بلکه قدرت ذاتی بشر برای تقلید و نگهداری از دانش جمع آوری شده و انتقال آن به نسل های بعدی است. البته در حین منتقل کردنِ دانش کسب شده، هر فرد متخصص در هر نوع تکنولوژی٬ به سهم خودش کمی بر کیفیتِ آن تقلیدی که کرده است می افزاید.

 

متاثر از این مقاله

Brilliant impersonators – Kat McGowan

More from ماهان طباطبایی
دستم کجه
نمی دونم چه طوری توضیح بدم که حال و روز من رو...
Read More