چرا زنان بیشتر عمر می کنند

6

دکتر توماس کرک وود زیست‌شناس و نویسندهٔ کتاب«چرا زنان بیشتر عمر می‌کنند؟» در یک مقالهٔ علمی نوشته است شاید شیوه زندگی مردان، کار در محیط خطرناک، فشار روحی و رقابت ناشی از تستاسترون، میانگین طول عمرشان را کم می کند.

از نظر وی برای بشر و ساختمان مولکولی اش، امکان ترمیم سلول های ناقص و فرسوده و حتی جایگزینی شان وجود دارد ولی ضرورت بقای نسل، بشر را واداشت که به جای هزینه زیاد برای ترمیم سلول ها به سمت تکرار و بقای نسل بشر از طریق بچه سازی از طریق جوانترین ها برود.

برای انسان های نخستین، سلامت فیزیکی مهم واساسی شد چون مردان هر چه جوانتر و قوی تر باشند می توانند ژن های سالم و چابک تر تحویل قبیله خود بدهند.

ادعای دیگری که دکتر زیست‌شناس و مدیر انستیتوی سالخوردگی و سلامت دانشگاه نیوکاسل انگلیس ابراز می‌کند این است که طبیعتِ قهار، مردان را ناگزیر ساخته .است که توجه و انرژی اصلی خود را صرف تولید مثل بسازند. به اعتقاد او جنس مرد، وظیفه اش در نوع بشر، بیشتر حالت یکبار مصرف بودن دارد

دکتر کرک‌ وود متوجه شده است که حیوانات با عمر طولانی‌تر نظیر فیل، به دلیل توانایی‌ها و برتری‌های مخصوص، این فرصت را به بدن خود می دهند که با اطمینان بیشتری زندگی کنند و همهٔ توجه‌شان به تکرار سراسیمهٔ نسل خودشان معطوف نشود. آرامشی که به فیل ها کمک کرد ژن های قوی تر برای مقابله با بیماری ها و عفونت ها و توانایی بیشتر برای ترمیم سلول های ناقص و سرطانی پیدا کنند. تغییراتی که باز هم به طول عمر بیشترشان منجر شد.

بعضی حیوانات نظیر خفاش با تطبیق بهتر زندگی، شکار در شب و سرعت بال ها، عمرش بیشتر شد و وقت و انرژی اصلی اش بعد از تطبیق، صرف ایجاد ژن هایی گشت که بتواند سلول های بدنش را بیشتر ترمیم کنند.

به تعبیر دیگر، حیواناتی که عمر کوتاه‌تری دارند احساس یکبار‌مصرف‌بودن می‌کنند و سرآسیمه و شتابزده همهٔ انرژی خود را در یک هدف جمع‌ می‌کنند. از این زاویه دید، تنش هایی که تستاسترون بر بدن و رفتار مرد ایجاد می کند و ریسک هایی که بر او تحمیل می کند تا با هر ریسکی که لازم است تولید مثل بیشتری داشته باشد در نهایت مردان را به سمت میانگین عمر کمتر می کشاند.

خیز برداشتن و توجه بیش از حد مرد برای تولید مثل بیشتر حکایت از این دارد که مرد قرار است یکبار مصرف باشد. به عبارت دیگر مردان میخواهند هر چه زود‌تر و سریع‌تر، چندین کپی از خود به جای‌ بگذارند چون خطر «مرگ» همیشه دور و برشان است.

از نظر دکتر کرک‌ وود، زنان ولی از طول عمر بیشتری برخوردارند چون وظیفهٔ بارداری و نگهداری از فرزندان برای سال‌های متمادی به آنها محول شده است. مسئولیتی که به خودی خود به تحول ژنتیک بدن زنان برای ترمیم بیشتر سلول ها و حیات طولانی تر آنها انجامید.

از نظر جسمانی می شود ثابت کرد که زنان جنس قوی تری هستند چون اصلی ترین دلیل که همان قدرت زنده ماندن بیشتر است را دارا هستند. به طور میانگین مردان می توانند در دو صدمتر از زنان سریعتر باشند و وزنه سنگین تری بلند کنند ولی در مسابقه طول عمر، از زنان عقب افتاده اند. زنان حدود 6 سال بیشتر از مردان عمر می کنند. میانگین 85 ساله ها، 4 تای شان مرد است و 6 تای شان زنان هستند. در 100 سالگی نسبت زنان به مردان دو به یک است و برای سن 122 سالگی که رکورد کنونی مسن ترین ها است در حال حاضر فقط یک زن به آن دست یافته است.

Thomas Kirkwood, Why Women Live Longer، Scientific America

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=why-women-live-longer&page=2

More from ترجمه‌ی محمد رادفر
خواستنی نبودن و جواب رد شنیدن
فرق نمی کند چه شخصیتی و یا موقعیتی داریم چون وقتی برگزیده...
Read More